Είναι πιθανό να σου έχει συμβεί να αγοράσεις ένα προϊόν και μετά από λίγο να εμφανίσει κάποιο ελάττωμα. Συχνά όμως τα μαγαζιά δε δέχονται την επιστροφή και αντικατάσταση του και εσύ ξεμένεις με ένα ελαττωματικό προϊόν που δε μπορείς να χρησιμοποιήσεις. Παρά το τι θα σου πει όμως η εκάστοτε εταιρία είναι σημαντικό να ξέρεις τι μπορείς να διεκδικήσεις σαν καταναλωτής.
Πράγματι, πολλοί από εμάς δε γνωρίζουμε τα δικαιώματα μας σαν καταναλωτές. Ταυτόχρονα, υπάρχουν εταιρείες που δεν είναι πρόθυμες να μας ενημερώσουν κατάλληλα. Δες λοιπόν παρακάτω τι μπορείς να κάνεις αν αγοράσεις ένα ελαττωματικό προϊόν!
Πως να διαχειριστείς την αγορά ενός ελαττωματικού προϊόντος!
Ποιο θεωρείται ελαττωματικό προϊόν
Καταρχάς είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε τι θεωρείται ελάττωμα σε κάτι που αγοράζουμε. Φυσικά, το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό είναι ένα προϊόν που έχει κάποια βλάβη, όπως ένα κινητό με σπασμένη οθόνη, μια τηλεόραση με γρατζουνιά, ένα φόρεμα με τρύπα ή ένα ξεθωριασμένο δερμάτινο παντελόνι. Εννοείται ότι τέτοια αντικείμενα είναι αναμφίβολα ελαττωματικά. Επειδή όμως οι εταιρείες δεσμεύονται από τυχόν δημόσιες δηλώσεις που κάνουν για τα προϊόντα τους υπάρχει και άλλη περίπτωση. Αν αυτό που έχεις παραλάβει δεν ανταποκρίνεται στις διαφημιζόμενες ιδιότητες του τότε και πάλι μπορείς να διεκδικήσεις μερικά πράγματα.
Δες επίσης: Τι να προσέχεις όταν ψωνίζεις ρούχα μέσω internet!
Τι μπορείς να διεκδικήσεις
Σε περίπτωση λοιπόν που αγόρασες ένα προϊόν όπως περιγράφεται παραπάνω τότε δεν είσαι υποχρεωμένη να το κρατήσεις απλά και μόνο επειδή το άνοιξες ή το χρησιμοποίησες σε αντίθεση με το τι θα σου πουν μερικοί. Αυτό που έχεις να κάνεις είναι να απευθυνθείς στον έμπορο από τον οποίο το προμηθεύτηκες. Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από αυτόν μπορείς να ζητήσεις αντικατάσταση, επιδιόρθωση ή πλήρη επιστροφή χρημάτων. Φυσικά δε θα πρέπει να επιβαρυνθείς από μεταφορικά ή εργατικά κόστη που ίσως προκύψουν. Συνήθως όμως η πλήρης επιστροφή χρημάτων γίνεται όταν δεν είναι δυνατές οι άλλες δύο εναλλακτικές.
Επιπλέον, αν έχεις αγοράσει κάτι εξ αποστάσεως, για παράδειγμα διαδικτυακά, μπορείς να ακυρώσεις την παραγγελία σου εντός 14 ημερών και να σου επιστραφούν πλήρως τα χρήματα χωρίς να χρειάζεται να δώσεις εξηγήσεις. Επομένως, αν έχεις αγοράσει online μια μπλούζα και το χρώμα δεν είναι αυτό που περίμενες μπορείς μέσα σε 14 ημέρες να την επιστρέψεις και να έχεις πλήρη επιστροφή χρημάτων.
Πολλοί από εμάς δε γνωρίζουμε επίσης ότι όλα τα προϊόντα έχουν νομική εγγύηση 2 ετών με βάση Ευρωπαϊκή οδηγία. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μπορείς να ενημερώσεις τον πωλητή για το ελάττωμα έως και 2 χρόνια από την αγορά του και να ζητήσεις αυτά που δικαιούσαι. Όπως είναι φυσικό, θα πρέπει να αποδειχθεί ότι το συγκεκριμένο ελάττωμα δεν προέκυψε από εσένα αλλά ότι υπήρχε κατά την παράδοση απλά εμφανίστηκε μετά την πάροδο κάποιου διαστήματος. Μπορείς να ενημερωθείς πλήρως για τις εγγυήσεις εδώ.
Για παράδειγμα, αν το κινητό σου έχει εγγύηση κατασκευαστή ένα χρόνο και στον ενάμιση χρόνο εμφανίσει βλάβη τότε ισχύει ακόμα η νομική διετής εγγύηση. Εσύ πρέπει να απευθυνθείς στον έμπορο από τον οποίο αγόρασες το κινητό και αν είναι σύμφωνος ως προς την ύπαρξη ελαττώματος θα πρέπει να το επισκευάσει ή να επιστρέψει τα χρήματα. Τα έξοδα αποστολής από και προς εσένα βαραίνουν τον έμπορο. Εννοείται πως για να διεκδικήσεις κάτι τέτοιο χρειάζεσαι τα απαραίτητα παραστατικά, δηλαδή τιμολόγιο ή απόδειξη.
Αν θέλεις απαντήσεις και σε άλλες συχνές ερωτήσεις σχετικά με τις εγγυήσεις και τις επιστροφές ρίξε μια ματιά εδώ στη σελίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πως μπορείς να προλάβεις την κατάσταση
Για να μη χρειαστεί όμως να φτάσεις σε μια τέτοια, διόλου ευχάριστη κατάσταση υπάρχουν μερικές προληπτικές κινήσεις. Για αρχή προτίμησε να κάνεις τις αγορές σου από έμπιστους προμηθευτές ώστε να περιορίσεις τις πιθανότητες αγοράς ελαττωματικού προϊόντος. Κάτι επίσης σημαντικό είναι να τσεκάρεις το προϊόν η ίδια πριν την αγορά. Αν το έχεις παραγγείλει ηλεκτρονικά τότε πριν υπογράψεις την παραλαβή του μπορείς να το ελέγξεις ώστε να αποκλείσεις την ύπαρξη κάποιου εμφανούς ελαττώματος πριν το παραλάβεις. Έτσι, θα γλιτώσεις από νωρίς την ταλαιπωρία!