Airbnb: Διορία μέχρι τέλη Αυγούστου για να συμμορφωθεί με τους κανόνες της ΕΕ

0
85

Μέχρι το τέλος Αυγούστου έχει περιθώριο η Airbnb να συμμορφωθεί με τους ευρωπαϊκούς όρους για τους καταναλωτές. Σύμφωνα με την Κομισιόν, η εταιρία δεν παρουσιάζει σωστά σήμερα τις τιμές και τους όρους της, δεν συμμορφώνεται με την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, την οδηγία για τις καταχρηστικές ρήτρες των συμβάσεων και τον κανονισμό για τη διεθνή δικαιοδοσία σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις.

Για τον λόγο αυτό, οι ευρωπαϊκές αρχές προστασίας των καταναλωτών και η Επιτροπή ζήτησαν σήμερα από την Airbnb να κάνει μια σειρά από αλλαγές. Η εταιρεία έχει προθεσμία μέχρι τα τέλη του Αυγούστου για να υποβάλει τις προτάσεις της. Μετά, η Επιτροπή και οι ευρωπαϊκές αρχές προστασίας των καταναλωτών θα εξετάσουν τις προτεινόμενες αλλαγές και εάν αυτές δεν κριθούν ικανοποιητικές, ενδέχεται να ληφθούν μέτρα επιβολής της νομοθεσίας έναντι της Airbnb.

Επίσης, η παρουσίαση των τιμών από την Airbnb, καθώς και η διάκριση μεταξύ ιδιωτικών και επαγγελματικών παρόχων καταλυμάτων, αυτή τη στιγμή δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της ενωσιακής νομοθεσίας, και ιδιαίτερα με την οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.

Η κ. Βιέρα Γιούροβα, επίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των Φύλων, δήλωσε: «Όλο και περισσότεροι καταναλωτές κάνουν κράτηση για το κατάλυμα των διακοπών τους μέσω διαδικτύου και ο τομέας αυτός έχει προσφέρει πολλές νέες ευκαιρίες στους παραθεριστές. Όμως το να είσαι δημοφιλής δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για τη μη συμμόρφωση με τους κανόνες της ΕΕ για τους καταναλωτές. Οι καταναλωτές πρέπει να καταλαβαίνουν εύκολα γιατί και πόσο πρέπει να πληρώσουν για τις υπηρεσίες και να έχουν δίκαιους κανόνες, π.χ. σε περίπτωση ακύρωσης της κράτησης από τον ιδιοκτήτη. Περιμένω από την Airbnb να εφαρμόσει γρήγορα τις σωστές λύσεις.»

Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Airbnb θα πρέπει:

  • Να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει τις πληροφορίες σχετικά με τις τιμές από την αρχική αναζήτηση στον δικτυακό της τόπο, έτσι ώστε κατά την προσφορά καταλύματος ο καταναλωτής να ενημερώνεται για την τελική τιμή, στην οποία θα πρέπει να περιλαμβάνονται όλες οι ισχύουσες υποχρεωτικές επιβαρύνσεις και τα τέλη, όπως π.χ. οι χρεώσεις για υπηρεσίες και καθαρισμό, ή, όταν δεν είναι δυνατό να υπολογιστεί η τελική τιμή εκ των προτέρων, θα πρέπει να ενημερώνεται σαφώς ο καταναλωτής ότι ενδέχεται να υπάρξουν πρόσθετα τέλη
  • Να αναφέρεται με σαφήνεια αν η προσφορά καταλύματος γίνεται από ιδιώτη ή επαγγελματία, καθώς οι κανόνες περί προστασίας των καταναλωτών διαφέρουν στις δύο περιπτώσεις.

Όσον αφορά την Airbnb, αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, τα εξής:

  • Η εταιρεία δεν θα πρέπει να παραπλανά τους καταναλωτές προσφεύγοντας σε δικαστική αρχή άλλης χώρας από το κράτος μέλος κατοικίας τους
  • Η Airbnb δεν μπορεί να αποφασίζει μονομερώς και χωρίς αιτιολόγηση τους όρους που εξακολουθούν να ισχύουν σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης
  • Η Airbnb δεν μπορεί να στερεί από τους καταναλωτές το βασικό νομικό δικαίωμα να ασκούν αγωγή κατά του παρόχου καταλύματος, σε περίπτωση σωματικής βλάβης ή άλλων ζημιών
  • Η Airbnb δεν μπορεί να μεταβάλλει μονομερώς τους όρους και τις προϋποθέσεις χωρίς να ενημερώνει σαφώς και εκ των προτέρων τους καταναλωτές, και χωρίς να τους δίνει τη δυνατότητα να ακυρώσουν τη σύμβαση
  • Οι όροι παροχής υπηρεσιών δεν μπορούν να παρέχουν απεριόριστη διακριτική ευχέρεια στην Airbnb όσον αφορά την αφαίρεση περιεχομένου
  • Η καταγγελία ή η αναστολή μιας σύμβασης από την Airbnb θα πρέπει να εξηγείται στους καταναλωτές, να διέπεται από σαφείς κανόνες και δεν θα πρέπει να στερεί από τον καταναλωτή το δικαίωμα για εύλογη αποζημίωση ή το δικαίωμα προσφυγής
  • Η πολιτική της Airbnb σχετικά με την επιστροφή των καταβληθέντων ποσών, τις αποζημιώσεις και την είσπραξή τους θα πρέπει να ορίζεται σαφώς και να μην στερεί από τους καταναλωτές το δικαίωμά τους να προσφεύγουν στα διαθέσιμα μέσα έννομης προστασίας.
  • Τέλος, η Airbnb θα πρέπει να παρέχει στον ιστότοπό της έναν εύκολα προσβάσιμο σύνδεσμο προς την ηλεκτρονική πλατφόρμα επίλυσης διαφορών (ΗΕΔ), καθώς και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που αφορούν την επίλυση των διαφορών, σύμφωνα με τον κανονισμό επίλυσης καταναλωτικών διαφορών.