Αμφιλεγόμενη έκθεση με θέμα τον Χίτλερ στο Βερολίνο, με αναπαράσταση του δωματίου όπου αυτοκτόνησε

0
110

Πάνω από 70 χρόνια αφού ο Αδόλφος Χίτλερ αυτοκτόνησε στο καταφύγιό του στο Βερολίνο, κατά τις τελευταίες ημέρες του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, μια έκθεση στη γερμανική πρωτεύουσα παρουσιάζει το πώς έγινε Ναζί και τι ήταν αυτό που μετέτρεψε συνηθισμένους Γερμανούς σε δολοφόνους κατά την περίοδο του Τρίτου Ράιχ.

Για δεκαετίες η ενασχόληση με τον Χίτλερ ήταν ταμπού στη Γερμανία, αν και αυτό άρχισε να αλλάζει με ταινίες όπως το «Η Πτώση» του 2004, που παρουσιάζει τις τελευταίες ημέρες του δικτάτορα, και μια έκθεση για αυτόν το 2010.

Η έκθεση, με τον τίτλο «Χίτλερ- Πώς μπόρεσε να συμβεί» πραγματοποιείται σε ένα καταφύγιο στο Βερολίνο το οποίο χρησιμοποιούσαν άμαχοι κατά τους βομβαρδισμούς του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου- κοντά στο σημείο όπου ήταν το καταφύγιο στο οποίο ζούσε ο Χίτλερ, ενώ το Βερολίνο βομβαρδιζόταν (δεν είναι προσβάσιμο στο κοινό).

Το θέμα είναι η ζωή του Χίτλερ, από την παιδική του ηλικία στην Αυστρία και τον καιρό που πέρασε ως ζωγράφος, μέχρι την εμπειρία του ως στρατιώτη κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και την επακόλουθη άνοδο στην εξουσία. Άλλες εκθέσεις επικεντρώνονται στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, τα πογκρόμ και το Ολοκαύτωμα κατά το οποίο σκοτώθηκαν 6 εκατομμύρια Εβραίοι.

Τελειώνει με μια αμφιλεγόμενη ανακατασκευή/ αναπαράσταση του δωματίου του καταφυγίου στο οποίο αυτοκτόνησε στις 30 Απριλίου 1945, που περιλαμβάνει ένα ρολόι, έναν καναπέ και μια φιάλη οξυγόνου. Βρίσκεται πίσω από τζάμι και παρακολουθείται από κάμερα, ενώ απαγορεύεται στους επισκέπτες να τραβήξουν φωτογραφίες.

Ο διευθυντής της έκθεσης, Βίλαντ Γκίμπελ, 67 ετών, είπε ότι τον έχουν κατηγορήσει πως έχει στήσει μια «Ντίσνεϊλαντ για τον Χίλτερ», μέσω του δωματίου αυτού, ωστόσο ο ίδιος υπεραμύνεται της επιλογής, λέγοντας πως η έκθεση επικεντρώνεται στα εγκλήματα του χιτλερικού καθεστώτος και προσθέτοντας πως «σε αυτό το δωμάτιο είναι που τα εγκλήματα έλαβαν τέλος, που όλα τελείωσαν, οπότε αυτός είναι ο λόγος που το δείχνουμε».