Ο όρος «χαλάλ» είναι άγνωστη λέξη για τη συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων. Είναι αραβικός και σημαίνει κάτι το αποδεκτό σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο, είτε πρόκειται για αντικείμενο, είτε για προϊόν, είτε για πράξη. Παρ’ όλα αυτά, είναι κάτι που ενδέχεται να αφορά τη διατροφή μας.
Η εντυπωσιακή αύξηση του αριθμού των μουσουλμάνων στην Ελλάδα λόγω μετανάστευσης συνοδεύτηκε και από την εξάπλωση τροφίμων στην εγχώρια αγορά με ισλαμική σφραγίδα. Το αποτέλεσμα είναι Ελληνες να καταναλώνουν ερήμην τους κρέατα όχι μόνο τελετουργικά σφαγμένα, αλλά και ευλογημένα από μουφτή! Την ώρα που το ζώο ξεψυχάει με έναν ιδιαίτερα βάρβαρο τρόπο, όπως επιβάλλει η θρησκεία του, ο μουφτής κάνει επίκληση στον Αλλάχ με τα λόγια «Μπισμιλάχ Εραχμάν, Εραχήμ, Αλλάχου Εκμπάρ».
Οι μουσουλμάνοι απαγορεύεται διά ροπάλου να καταναλώσουν κρέας που δεν έχει πιστοποίηση «χαλάλ». Με τον όρο αυτό περιγράφονται τα προϊόντα που έχουν παραχθεί και προετοιμαστεί με βάση τις παραδόσεις και τους κανόνες του Ισλάμ. Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για κρέατα, εκτός του χοιρινού, που έχουν θανατωθεί σύμφωνα με ένα πολύ συγκεκριμένο τελετουργικό. Αρχικά, πριν από το σφάξιμο, το ζώο έχει τραφεί μόνο με φυτική τροφή που δεν περιέχει ζωικά υποπροϊόντα.
Ο μουσουλμάνος σφαγέας -μόνο μουσουλμάνος επιτρέπεται να σφάξει το ζώο- διαβάζει μια προσευχή. Για την ακρίβεια, κατά τη διάρκεια της σφαγής του ζώου πρέπει να προφέρεται το όνομα του Αλλάχ. Το ζώο που θα οδηγηθεί στον τόπο της σφαγής δεν πρέπει να έχει χάσει τις αισθήσεις του. Στη συνέχεια, ενώ το ζώο είναι ζωντανό, σφάζεται αργά με ένα πολύ κοφτερό μαχαίρι στον λαιμό μέχρι να χάσει όλο του το αίμα, ενώ κρεμιέται ανάποδα. Αυτό σημαίνει ότι τα ζώα βιώνουν έναν αργό και οδυνηρό θάνατο.
Ο ευρωπαϊκός νόμος απαιτεί τα ζώα να αναισθητοποιούνται πριν από τη θανάτωσή τους και για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιείται πιστόλι αναισθητοποίησης. Αυτό, όμως, εμποδίζει την ακατάπαυστη εκροή του αίματος, κάτι που θεωρείται πολύ σημαντικό για τους μουσουλμάνους. Λίγα χρόνια νωρίτερα, στην περιοχή της Ξάνθης είχε ξεσπάσει σάλος όταν αποκαλύφθηκε ότι η εταιρεία Πίνδος, μία εκ των μεγαλύτερων πτηνοτροφικών εταιρειών με παραγωγή μέχρι και μισό εκατομμύριο κοτόπουλα την εβδομάδα, είχε από το 2003, με σχετική σύμβαση, υιοθετήσει τη μουσουλμανική πρακτική για τμήμα των προϊόντων της.
Είναι αξιοσημείωτο μάλιστα ότι η συγκεκριμένη εταιρεία είναι από τους βασικούς προμηθευτές σε κοτόπουλα των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Συγκεκριμένα, στην ιστοσελίδα της έγραφε: «Η “Πίνδος” εφαρμόζει όλα τα σύγχρονα διεθνή πρότυπα για την ασφάλεια και την υψηλή ποιότητα των προϊόντων της. Τα κοτόπουλα “Πίνδος” έχουν την πιστοποίηση “χαλάλ” από τον μουφτή Ξάνθης για την τήρηση της διαδικασίας που προβλέπεται από τη Μουσουλμανική Θρησκεία». Για του λόγου το αληθές, παρατίθεται και η βεβαίωση του μουφτή Ξάνθης Μεχμέτ Εμίν Σινίκογλου: «Εχουμε αναλάβει τη σχετική υποχρέωση να μεταβαίνουμε κάθε φορά και κατόπιν σχετικού αιτήματος στο πτηνοτροφείο της εταιρείας “Πίνδος” που βρίσκεται στη θέση Πίνδος των Ιωαννίνων, ως μια επιτροπή που αποτελείται από μένα και τους κυρίους… (σ.σ.: παρατίθενται τέσσερα ονόματα μουσουλμάνων κατοίκων Ξάνθης), προκειμένου να διαπιστώνουμε εάν και κατά πόσο τηρείται από τον Ζουμπούλ Αχμέτ, κάτοικο Ξάνθης και υπεύθυνο σφαγής των πτηνών, η διαδικασία που προβλέπεται από τη μουσουλμανική θρησκεία και η οποία επιβάλλει την αναφορά κατά τη σφαγή αυτών της ρήσης “Μπισμιλάχ Εραχμάν Εραχήμ, Αλλάχου Εκμπάρ”, που σημαίνει πιστοποίηση χαλάλ (halal)».
Στο εξωτερικό υπάρχει ακόμη και τεστ για να ελέγξει ο καταναλωτής εάν υπάρχουν ίχνη χοιρινού στο γεύμα
Μετά το σούσουρο και την παρέμβαση πολιτών για τα κρέατα που καταναλώνουν οι μη μουσουλμάνοι από καταστήματα που διαθέτουν τη σχετική βεβαίωση του μουφτή, η εταιρεία προέβη σε ανακοίνωση: «Τα κοτόπουλα ΠΙΝΔΟΣ είναι Ελληνικά, σφάζονται όπως όλα τα Ελληνικά κοτόπουλα και δεν έχουν καμία σχέση με τελετουργικά και μουσουλμάνους. Το HALAL χρησιμοποιείται μόνο όταν γίνεται εξαγωγή κοτόπουλων κατεψυγμένων σε τρίτες μουσουλμανικές χώρες».
Ομως, όσο αυξάνεται η ζήτηση τόσο αυξάνεται και το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του κρέατος. Για τον λόγο αυτό υπάρχει επίσημο κέντρο πιστοποίησης «χαλάλ» «όχι μόνο για τους μουσουλμάνους, αλλά και για απλούς καταναλωτές που δεν έχουν σχέση με μουσουλμάνους, αλλά αγοράζουν προϊόντα με τις “θρησκευτικές” αυτές πιστοποιήσεις επειδή θεωρούν ότι είναι πιο υγιεινά και πιο αγνά», όπως αναφέρεται.
Ολο και περισσότερες επιχειρήσεις, λοιπόν, αποτείνονται στο επίσημο κέντρο πιστοποίησης «χαλάλ» στην Ελλάδα, με έδρα την Ξάνθη, για να έχουν την επίσημη βεβαίωση «χαλάλ», που περιλαμβάνει διάφορες κατηγορίες, όπως σφαγή των ζώων και σφαγεία, παραγωγή, παρασκευή και μεταποίηση τροφίμων, παραγωγή καλλυντικών, υλικά συσκευασίας και αποθήκευσης, μεταφορά και διανομή. Το κόστος της πιστοποίησης κυμαίνεται ανάλογα με την ιδιαιτερότητα των προϊόντων που θέλουν να πιστοποιηθούν.
Η διαδικασία δεν είναι απλή. Μετά την πρώτη επικοινωνία πρέπει να αποσταλεί ένα τυποποιημένο mail με λεπτομέρειες για τη δράση του ενδιαφερομένου. Στη συνέχεια γίνεται η πρώτη αξιολόγηση και εκεί κρίνεται αν θα δοθεί η άδεια πιστοποίησης. Ακολουθούν η επιθεώρηση, η εισήγηση επιθεωρητή, η τελική αξιολόγηση, η κοινοποίηση στη θρησκευτική επιτροπή και η έκδοση του πιστοποιητικού.
Είναι αξιοσημείωτο ότι εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στην επεξεργασία κρέατος από το 1968 και, όπως λέει, «προμηθεύει την εγχώρια αγορά», έχει μπει σ’ αυτή τη διαδικασία. Επικοινωνώντας μαζί τους και ζητώντας κρέατα με πιστοποίηση «χαλάλ» μας διαβεβαίωσαν τηλεφωνικά ότι διαθέτουν τέτοια προϊόντα.
Στη Βαρβάκειο αγορά
Υπάρχουν μαρτυρίες ότι και στη Βαρβάκειο Αγορά μπορεί να προμηθευτεί κανείς κρέας «χαλάλ». Το ίδιο και από κάποια κρεοπωλεία. Εξάλλου υπάρχουν εστιατόρια στην Αθήνα, εκτός από αυτά που έχουν ανοίξει οι μετανάστες, που σερβίρουν κρέας «χαλάλ». Πρόκειται κυρίως για εστιατόρια των βορείων προαστίων με ανατολίτικη κουζίνα.
Παράγοντας της κρεαταγοράς μάς είπε ότι αυξάνεται ο αριθμός των εταιρειών που σπεύδουν να αποκτήσουν τη συγκεκριμένη πιστοποίηση, βλέποντάς την ως ευκαιρία για επιχειρηματική επέκταση μέσω των εξαγωγών. Η συνολική αξία των τροφίμων της παγκόσμιας ισλαμικής οικονομίας υπολογίζεται ότι ανήλθε το 2013 σε περίπου 1,3 τρισ. δολάρια και αναμένεται να αυξηθεί στα 2,5 τρισ. μέχρι το 2019.
Στην Ελλάδα έχουν πιστοποιηθεί 70-80 επιχειρήσεις για την παραγωγή τροφίμων «χαλάλ», χωρίς οι περισσότερες από αυτές είναι εξαγωγικές. Οι διαγωνισμοί-εξπρές δε για την τροφοδοσία των δεκάδων χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών έχουν στρέψει μεγάλες εταιρείες κέτερινγκ προς την απόκτηση πιστοποίησης «χαλάλ». Είναι, άλλωστε, όρος του διαγωνισμού. Οπως μας είπε στέλεχος ΜΚΟ, πολλές μερίδες φαγητό πετάχτηκαν στα σκουπίδια επειδή είχαν μουσακά και κρέατα που δεν ήταν «χαλάλ».
Σε κάποιες επιχειρήσεις μάλιστα εκλήθη εσπευσμένα ο μουφτής της Ξάνθης για να διαβάσει τις σχετικές περικοπές από το Κοράνι. Στην αγορά πάντως ακούγεται ότι σε διαμερίσματα στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και σε επαρχιακές πόλεις, στα οποία διαμένουν μουσουλμάνοι μετανάστες, έχουν στηθεί αυτοσχέδια σφαγεία για να εξασφαλιστεί η αγνότητα του κρέατος!
Σε δυτικά media, όπως ο «Guardian» πάντως, έχει δημοσιευτεί επανειλημμένα ότι μέρος των εσόδων από τα τρόφιμα «χαλάλ» για τους απανταχού πιστούς μουσουλμάνους καταλήγει σε ισλαμικά φιλανθρωπικά ιδρύματα και από εκεί στο ταμείο τζιχαντιστικών οργανώσεων.
Με το παραπάνω έγγραφο ο μουφτής Ξάνθης το 2003 βεβαιώνει για την πιστοποίηση των κρεάτων «χαλάλ»