Για πρώτη φορά οι Βυζαντινοί εκκλησιαστικοί ύμνοι στα Ελληνικά και τα Αραμαϊκά, από την Νεκταρία Καραντζή στην ιστορική Matera

0
71

Για πρώτη φορά οι Βυζαντινοί εκκλησιαστικοί ύμνοι στα Ελληνικά και τα Αραμαϊκά,ακούστηκαν στις 27 Ιανουαρίου από τη φωνή της αναγνωρισμένης ερμηνεύτριας του βυζαντινού και ιερού μέλους ανά τον κόσμο και της αρχέγονης παράδοσης, Νεκταρίας Καραντζή,η οποία ήταν προσκεκλημένη του Πανεπιστημίου της Basilicata, σε μία ιδιαίτερη συναυλία στην ιστορική Matera.

Η Νεκταρία Καραντζή, η Ελληνίδα που έχει χαρακτηριστεί από τον διεθνή τύπο ως «ιδανική γυναίκα υμνωδός του ιερού βυζαντινού και αρχέγονου μέλους» και έχει παρουσιάσει εισηγήσεις βυζαντινής μουσικής σε σημαντικά Πανεπιστήμια και Μουσικές Ακαδημίες του κόσμου, όπως το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στη Γαλλία, του Οβιέδο στην Ισπανία και την περίφημη Ακαδημία Λιστ στην Ουγγαρία, συνεχίζοντας τις ευρωπαϊκές περιοδείες της, εμφανίστηκε στo σπήλαιο της Casa Cava της Matera, προσκεκλημένη της Σχολής Αρχαιολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Μπαζιλικάτα (Università degli Studi della Basilicata / Scuola di Specializzazione in Beni Archeologici di Matera).

Οι ερμηνείες της, απέσπασαν τη θερμή αποδοχή του ιταλικού κοινού και της επιστημονικής κοινότητας του Τμήματος Αρχαιολογικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Μπαζιλικάτα, που την τίμησε μέσω της διευθύντριάς του, Καθηγήτριας Francesca Sogliani. Ερμήνευσε συνθέσεις του 14ου, 15ου, 18ου και 20ου αι, των: Ιω. Κουκουζέλη,  Ιω. Κλαδά, Π. Μπερεκέτου, Π. Πελοποννήσιου και Αγιορειτών Πατέρων, αλλά και ύμνους στην Αραμαϊκή διάλεκτο, τη γλώσσα που κατά την παράδοση μιλούσε ο Χριστός. Η συναυλία ολοκλήρωσε την ημερίδα του Τμήματος Αρχαιολογικών σπουδών με θέμα “Τα Βυζαντινά Υπόσκαφα μνημεία της Ματέρα”, η οποία εγκαινίασε τον νέο κύκλο σπουδών του Τμήματος για το 2017-2018. Στην ημερίδα, κεντρικές ομιλήτριες ήταν: η Διευθύντρια της Αρχαιολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Basilicata, Francesca Sogliani, η Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Viterbo, Elisabetta De Minicis και η Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου της Ρεν στη Γαλλία (Université Rennes 2), Dominique Allios . Κατά τη διάρκεια της ημερίδας λειτούργησε επίσης έκθεση με τίτλο Il Mito Scolpito” (“Ο γλυπτός μύθος”), σε επιμέλεια του Έλληνα Καθηγητή Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Μπαζιλικάτα Δημήτρη Ρουμπή και της Καθηγήτριας Mariadelaide Cuozzo. Στην έκθεση που πλαισίωσε εικαστικά το ξεχωριστό αυτό γεγονός, αναδείχθηκε η ερμηνεία κάποιων από τους πιο γνωστούς Ελληνικούς μύθους, μέσω των έργων μεγάλων γλυπτών του 19ου αι, όπως ο Antonio Canova, Berthel Thorvaldsen και ο Auguste Rodin.

Η αρχαία πόλη «Σάσσι ντι Ματέρα» (που σημαίνει “οι πέτρες-σπηλιές της Ματέρα”) αποτελείται από σπίτια-σπηλιές μέσα στα βράχια τα οποία χρονολογούνται από την προϊστορική περίοδο. Η Ματέρα είναι το μοναδικό μέρος στον κόσμο που οι κάτοικοι μένουν στα ίδια σπίτια όπου έμεναν οι πρόγονοί τους πριν 9.000 χρόνια. H ιδιαίτερη, μυστηριακή και μοναδική ομορφιά της αρχαίας πόλης της Ματέρα, την οποία αποκαλούν ως την «Καπαδοκία της Ιταλίας» ή την «Υπόγεια Πόλη», προσήλκυσε τον διάσημο ηθοποιό και σκηνοθέτη του Χόλiγουν Μελ Γκίμπσον, ο οποίος επέλεξε αυτόν τον τόπο για τα γυρίσματα της συγκλονιστικής ταίνιας του «Τα Πάθη» (2004), όπως και τον κορυφαίο σκηνοθέτη Πιερ Πάολο Παζολίνι για τα γυρίσματα της ταινίας του «Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» (1964).