Μετά το “Great Wall” έρχονται και άλλες συμπαραγωγές ΗΠΑ-Κίνας

Ο Ματ Ντέιμον μάλλον δεν θα συναντήσει θερμή υποδοχή από τους κινηματογραφόφιλους με τη νέα του ταινία, “Great Wall“. H ταινία του Κινέζου σκηνοθέτη Ζανγκ Γιμού πιθανόν να εισπράξει μόλις 17,5 εκατ. δολάρια στο πρώτο τετραήμερο προβολής της και μόλις 40 εκατ. σε όλη την περίοδο προβολής της στις αμερικανικές κινηματογραφικές αίθουσες, σύμφωνα με τον Σον Ρόμπινς, επικεφαλής αναλυτή του BoxOfficePro.com.

Το “Great Wall” -η ακριβότερη αμερικανοκινεζική συμπαραγωγή στην ιστορία- σηματοδοτεί μία σημαντική προσπάθεια να προσεγγιστεί ένα κοινό και από τις δύο μεγάλες αγορές και να γεφυρωθούν οι πολιτισμικές διαφορές. Με ένα μπάτζετ 150 εκατ. δολαρίων, το “Great Wall” θα πρέπει να έχει εισπράξεις περίπου 400 εκατ. δολαρίων για να ισορροπήσει στο box office. Μέχρι στιγμής, έχει συγκεντρώσει 224,5 εκατ. δολάρια, κυρίως στην Κίνα.

Ορισμένα στούντιο του Χόλιγουντ, όπως η Universal, συνεργάζονται με κινεζικά στούντιο σε διάφορα πεδία – όπως η χρηματοδότηση ταινιών, το μάρκετινγκ και πιο πρόσφατα οι συμπαραγωγές, που τους επιτρέπουν να εξασφαλίσουν ένα μεγαλύτερο μερίδιο εισπράξεων στην Κίνα και χαμηλότερα κόστη παραγωγής.

Την επόμενη χρονιά, η Warner Bros. θα κυκλοφορήσει το “Meg” -στο οποίο η Κινέζα σταρ Λι Μπίνγκμπινγκ ενώνει τις δυνάμεις της με τον Τζέισον Στέιθαμ και τη Ρούμπι Ρόουζ-, ένα κοινό εγχείρημα με την China Media Capital. Πέρυσι η κινεζική κυβέρνηση ενέκρινε 89 συμπαραγωγές (αριθμός-ρεκόρ), από τις οποίες οι 10 είναι με αμερικανικά στούντιο. Και δεδομένου ότι η Wanda κατασκευάζει το μεγαλύτερο στούντιο του κόσμου στην Κίνα (όπως διατείνεται), αναμένεται να προκύψουν ακόμα περισσότερα πρότζεκτ.

Το “Great Wall” ήταν το πνευματικό παιδί του Τόμας Ταλ, ιδρυτή της Legendary Entertainment και συμπαραγωγού επιτυχιών όπως ο «Σκοτεινός Ιππότης» και το «Γκοτζίλα». Πέρυσι πούλησε έναντι 3,5 δισ. δολαρίων την εταιρεία του στην Wanda και τον δισεκατομμυριούχο πρόεδρό της Γουάνγκ Τζιανλίν, ο οποίος ελέγχει επίσης την αλυσίδα κινηματογράφων AMC, τη μεγαλύτερη στις ΗΠΑ.

Η πρεμιέρα της ταινίας στην Κίνα συνέπεσε την επιβράδυνση του εγχώριου box office, μειώνοντας τη δυναμική του. Στις ΗΠΑ η ταινία αντιμετωπίζει τον ανταγωνισμό του “John Wick: Chapter 2” με τον Κίανου Ριβς, καθώς και της ταινίας “Lego Batman”. Η υποδοχή της ταινίας ήταν ως επί το πλείστον αρνητική. Στο Rottentomatoes.com μόλις 32% των κριτικών τη σχολίασαν θετικά.

Αυτή η αντίδραση αναδεικνύει τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν οι Αμερικανοί και Κινέζοι κινηματογραφιστές που φιλοδοξούν να επιτύχουν και στις δύο αγορές. Το “Great Wall” είναι κυρίως στα αγγλικά, όμως οι Κινέζοι ηθοποιοί μιλούν συχνά κινέζικα (με υπότιτλους). Ένα άλλο ζήτημα είναι η έλλειψη διεθνώς γνωστών Κινέζων ηθοποιών, λέει ο Τζεφ Μποκ, ανώτερος αναλυτής της Exhibitor Relations Co.

Επιπρόσθετα, οι κινηματογραφικοί παραγωγοί πρέπει να κινηθούν στο πολύπλοκο ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τις κινεζικές συμπαραγωγές, το οποίο απαιτεί μεταξύ άλλων ευρύτερη αξιοποίηση των εγχώριων ταλέντων και περισσότερες τοπικές επενδύσεις, επισημαίνει ο Στάνλεϊ Ρόζεν, καθηγητής πολιτικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας. «Το πρόβλημα προέρχεται περισσότερο από την κινεζική πλευρά», προσθέτει ο ίδιος.

Στόχος των παραγωγών είναι να εξασφαλίσουν περισσότερες εισπράξεις εκτός Κίνας και τελικά να αποφέρουν ένα μικρό κέρδος, σύμφωνα με τον Τσανγκ Τσάο, διευθύνοντα σύμβουλο της κινεζικής εταιρείας διανομής Le Vision Pictures.

«Οι παραγωγοί και στις δύο χώρες πρέπει να κατανοήσουν τα γούστα του κοινού στην άλλη αγορά», είπε ο Τσανγκ σε μία συνέντευξή του στις 24 Ιανουαρίου. «Με τον καιρό, και με πρακτικές σαν αυτή, θα είμαστε ικανοί να βρούμε τη μέθοδο για συμπαραγωγές».