Η Τουρκία αύξησε έως πέντε φορές την τιμή για τη διέλευση από τον Βόσπορο και τα Δαρδανέλια σύμφωνα με τα δικαιώματα που της παρέχονται από τη Συνθήκη του Μοντρέ, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων
Η Τουρκία αυξάνει τα τέλη διέλευσης που χρεώνει στα εμπορικά πλοία για τη χρήση του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, σύμφωνα με τα δικαιώματα που της παρέχονται από τη Συνθήξη του Μοντρέ. Τα νέα »τσουχτερά» διόδια που προκαλούν παγκόσμιες αντιδράσεις ορίστηκαν στα 4 δολάρια ανά τόνο, ενώ ο επίμαχος κανονισμός θα τεθεί σε ισχύ από τις 7 Οκτωβρίου.
Από εκείνη την ημερομηνία, το τέλος για τον φάρο, τη διάσωση και την ιατρική περίθαλψη στα περάσματα μέσα από τα στενά θα αυξηθεί κατά 5 φορές και τα έσοδα, που είναι σήμερα 40 εκατομμύρια δολάρια, θα αυξηθούν στα 200 εκατομμύρια δολάρια, ανέφερε η τουρκική εφημερίδα Sabah, κάνοντας προκλητικά λόγο «για την εξάλειψη 39 ετών θυματοποίησης».
Σύμφωνα με τη Συνθήκη του Μοντρέ, που υπογράφηκε το 1936, η Τουρκία έχει το δικαίωμα να εισπράττει τέλη από τα πλοία που περνούν από το στενό της Κωνσταντινούπολης και εισέρχονται και εξέρχονται από τα Δαρδανέλια, ανέφερε η εφημερίδα.
Η συμβαση διαφυλάσσει την ελευθερία διέλευσης από τα στενά για τα εμπορικά πλοία τόσο σε καιρό ειρήνης όσο και σε καιρό πολέμου, αλλά τα καθεστώτα είναι διαφορετικά για τον καθένα. Ταυτόχρονα, το έγγραφο περιορίζει την παραμονή στη Μαύρη Θάλασσα πολεμικών πλοίων χωρών εκτός της Μαύρης Θάλασσας για περίοδο τριών εβδομάδων. Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, η Τουρκία έχει το δικαίωμα να απαγορεύσει ή να περιορίσει τη διέλευση του στρατού.
Το κανάλι της Κωνσταντινούπολης
Η Άγκυρα θέλει να μειώσει τη μεταφορά πετρελαίου, υγροποιημένου αερίου και χημικών μέσω του Βοσπόρου προκειμένου να μειώσει τον κίνδυνο ατυχημάτων στη στενή πλωτή οδό. Η χώρα προετοιμάζεται ήδη να ολοκληρώσει το αμφιλεγόμενο «Kανάλι της Κωνσταντινούπολης», μία διώρυγα που θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά, εναλλακτική στο Βόσπορο.
Με πρωτεργάτη τον πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν το Kanal Istanbul που αποκαλύφθηκε το 2011 είναι ένα από τα πιο στρατηγικά μεγάλα έργα της Τουρκίας, με σκοπό να αναχαιτίσει τον αυξανόμενο κίνδυνο από πλοία που μεταφέρουν επικίνδυνα εμπορεύματα μέσω του Βοσπόρου, ειδικά τα δεξαμενόπλοια.
Αναλυτές κάνουν λόγο για ένα επικίνδυνο σχέδιο, που ενδέχεται να προκαλέσει νέες δι …
Διαβάστε όλο το άρθρο από την πηγή