Το έτος 2045, οι άνθρωποι μπορούν να ξεφύγουν από την σκληρή πραγματικότητά τους και να εισέλθουν στο OASIS, έναν εντυπωσιακό εικονικό κόσμο όπου μπορείς να πας οπουδήποτε, να κάνεις οτιδήποτε, να είσαι οποιοσδήποτε… τα μόνα όρια είναι η φαντασία σου. Ο δημιουργός του OASIS James Halliday αφήνει την τεράστια περιουσία του και τον έλεγχο του Oasis στο νικητή ενός διαγωνισμού που έχει σχεδιαστεί για να βρει έναν άξιο κληρονόμο. Όταν ο Wade κατακτά την πρώτη πρόκληση του κυνηγιού θησαυρού, ο ίδιος και οι φίλοι του, γνωστοί ως High Five, ρίχνονται σε ένα φανταστικό σύμπαν της ανακάλυψης και του κινδύνου να σώσουν το OASIS και τον κόσμο τους.
Υπάρχει μια στιγμή, λίγο μετά την εισαγωγή της ταινίας, όπου εκαντοντάδες αυτοκίνητα, όπως το DeLorean, το βανάκι της A-Team και η Plymouth απο την Christine (με οδηγό την Lara Croft!), ετοίμαζονται για μια τρελλή κούρσα πρός την αναζήτηση του πρώτου κλειδιού στούς δρόμους της Νέας Υόρκης. Εκεί όπου με φοβερές μανούβρες αποφεύγουν τον T-REX απο το Jurrasic Park, ενω ο King Kong προσπαθεί με κάθε τρόπο να εμποδίσει τούς παίκτες να φτάσουν στόν τερματισμό. Και είναι σε αυτό το σημείο… σε αυτά τα λίγα λεπτά που καταλαβαίνεις και είναι σαφές ότι η ταινία πρόκειται να υλοποιήσει την υπόσχεσή της. Να σου δώσει ενα roller coaster διασκέδασης και να βγάλει τον geek απο μέσα σου.
O Steven Spielberg, πέρασε όλη την προηγούμενη δεκαετεία, σκηνοθετώντας “οικογενειακές” περιπέτειες (Tintin, The BFG) η ιστορικές και δραματικές ταινίες, όπως τα Bridge of Spies, War Horse, Lincoln και το πρόσφατο The Post (διαβάστε την γνώμη μας εδω)
Θα πρέπει να γυρίσουμε το “κινηματογραφικό” χρόνο, πίσω στο μακρινό 2005, για να βρούμε την ταινία War of the Worlds, ενα καθαρόαιμο sci-fi blockbuster, με την υπογραφή του μεγάλου σκηνοθέτη. Όλοι οι φαν (μαζί και εμείς), του E.T., Jurassic Park, Minority Report και του AI Aritical Intelligence, περιμέναμε καρτερικά για την επιστροφή του στο είδος. Η οποία και έρχεται με τον καλύτερο τρόπο.
Βασισμένο στην ομώνυμη δυστοπική νουβέλα του Ernest Cline, η ταινία μας πηγαίνει στο (οχι και τόσο μακρινό) 2045, σε ενα κόσμο πληγωμένο απο την ενεργειακή κρίση και το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ο πληθυσμός απελπισμένος (πλέον) στρέφεται στην εικονική πραγματικότητα, σε ενα πρόγραμμα γνωστό και ως The OASIS, για να ξεφύγει από τον φθίνον κόσμο. Ο δημιουργός του προσομοιωτή έχει κρύψει πολλά απο τα λεγόμενα easter eggs, μέσα στον κόσμο του OASIS, υποσχόμενος, πολλά πλούτη σε όποιον τα βρεί όλα. Εκεί συναντάμε τον έφηβο Wade Watts (Tye Sheridan), ο οποίος αποφασίζει να πάρει μέρος στο διαγωνισμό, παρασύρεται σε ένα ιλιγγιώδες κυνήγι θησαυρού που αψηφά τους κανόνες της πραγματικότητας μέσα σε ένα φανταστικό σύμπαν μυστηρίου, ανακαλύψεων και κινδύνων. Το κυνήγι, όμως, για αυτά ακριβώς τα πλούτη, διακόπτεται όταν μια νέα εταιρεία επιδιώκει να τερματίσει το OASIS.
Για οποιονδήποτε σκηνοθέτη, η παραπάνω ιστορία, αυτό το “κουτί παιχνιδιών” είναι μια δελεαστική πρόταση. Αλλα δεν υπάρχει κανείς καλύτερος και ικανότερος για να “παίξει” με αυτό από τον Steven Spielberg.
Πριν από τριάντα περίπου χρόνια, έμοιαζε ασύλληπτο να συνδέεσαι στον υπολογιστή, να φτιάχνεις το προφίλ σου -αληθινό ή ψεύτικο- και να συνδέεσαι με ανθρώπους οπουδήποτε στον πλανήτη σε πραγματικό χρόνο. Αλλά αν, σε τριάντα χρόνια από τώρα, μπορείς να συνδεθείς, να γίνεις το προσωπικό σου avatar -αληθινό ή ψεύτικο- και να αλληλεπιδράς με ανθρώπους σε έναν απεριόριστο ψηφιακό κόσμο; Φανταστείτε τις δυνατότητες και τους κινδύνους.
Αυτό είναι η βασική υπόθεση στο bestseller του Ernest Cline, που τράβηξε την προσοχή ενός από τους σπουδαιότερους κινηματογραφικούς δημιουργούς όλων των εποχών.
Ο συγγραφέας μάλιστα αναφέρεται στον Spielberg ως μια από τις μεγαλύτερες επιρροές του κατά τη συγγραφή του πρώτου του μυθιστορήματος. «Δεν είναι εύκολο να περιγράψω πόσο βαθιά με επηρέασε το έργο του Steven Spielberg στη ζωή και τα ενδιαφέροντα μου, αλλά είναι σίγουρο ότι δεν θα έγραφα το «Ready Player One», αν πρώτα δεν είχα καταβροχθίσει τις ταινίες του. Όπως όλοι όσοι έχουν πάθος με τις ταινίες της δεκαετίας του ’70 και του ’80, έτσι κι εγώ έχω αφομοιώσει το έργο του στη ζωή μου. Μεγάλο μέρος κατέληξε να δίνει μορφή στην ιστορία και στον τρόπο που επέλεξα να γράψω το βιβλίο. Τρανή απόδειξη το ίδιο το μυθιστόρημα».
Και μπορεί η ιστορία να εκτυλίσσεται το 2045 και την ίδια στιγμή να αναφέρεται στην κουλτούρα των δεκαετιών ’80 και ’90 με δεκάδες ποπ αναφορές να ξεπετάγονται στις καταιγιστικές στιγμές δράσης, ο βετεράνος σκηνοθέτης όμως επιστρατεύει την αστείρευτη φαντασία του και τη χρήση της τεχνολογίας και χειρίζεται με μαεστρία τους δύο κόσμους του βιβλίου για να μας ταξιδέψει σε ένα δυστοπικό μέλλον, όπου ένα ανεξάντλητο σύμπαν εικονικής πραγματικότητας μοιάζει να είναι η μοναδική σωτηρία των ανθρώπων.
Το OASIS όπου ο Spielberg βάζει μπρός στην μεγάλη οθόνη είναι μια οπτικοακουστική fiesta, προφανώς δημιουργημένο από ηλεκτρονικό υπολογιστή, όπως είναι και το βιντεοπαιχνίδι που βλέπουμε να εξελίσσεται μπροστά μας, αλλά παράλληλα αρκετά ρεαλιστικό ώστε να μην αισθάνεσαι οτι παρακολουθείς μια πανάκριβη animation ταινία. Στο κόσμο του OASIS η δράση έχει βάρος, συνέπεια και ισσοροπία. Ο Spielberg ξέρει πότε ακριβώς θα “τραβήξει” φρένο για να επικεντρωθεί στους χαρακτήρες – ειδικά στήν κεντρική σχέση μεταξύ Wade / Parzival και Samantha / Art3mis, που δίνει στην ταινία μια απαραίτητη και συγκινητική προσγείωση στην πραγματικότητα, και την ιστορία, ενω μετατρέπει τη δράση μεταξύ του πραγματικού και του εικονικού κόσμου με εκθαμβωτική αυτοπεποίθηση, συνδυάζοντας αδιάλειπτα τον κίνδυνο και στις δύο καταστάσεις της πραγματικότητας και ανεβάζοντας την αδρεναλίνη καθώς αποκαλύπτονται τα κλειδιά και προσεγγίζουμε την κορύφωση. Εκεί η ταινία “εκτροχιάζεται” περιστασιακά από την διαφημιστικού τύπου παρουσίαση του νέου Ataribox, καθώς χρησιμοποιείται το Atari 2600 και το παιχνίδι Adventure για την τελική λύση του γρίφου (ήταν το πρώτο βιντεοπαιχνίδι που είχε easter egg), αλλά ενώ το ολο εγχείρημα στιγμιαία γίνεται απογοητευτικό, παράλληλα είναι κατανοητό.
Ο Spielberg έκανε το αδύνατο: πρόσθεσε τη συναισθηματικά ηχηρή επαφή του με το cyberpunk και τον τρόπο που το προσέγγισε στο αριστοτεχνικό Minority Report και την συναρπαστική A.I. Artificial Intelligence, εξισορροπώντας τη νοσταλγία, τη συναισθηματική ιστορία με την δράση για να δημιουργήσει μια καθαρή κινηματογραφική “διαδρομή” που τον επαναφέρει στήν μαγεία των πρώιμων ταινιών του.
4/5
Η ταινία κυκλοφορεί απο την Tanweer, στίς 29/3