«Πανελλήνιες & έφηβος: πώς να βοηθήσετε τον έφηβό σας να βγει αλώβητος από την δοκιμασία αυτή»

0
69

Η περίοδος των εξετάσεων είναι μια πολύ δύσκολη και απαιτητική περίοδος για όλους τους μαθητές από το Γυμνάσιο έως και την τελευταία τάξη του Λυκείου, ωστόσο τα παιδιά που δίνουν Πανελλήνιες εξετάσεις έχουν λίγη παραπάνω φροντίδα

καθώς η δοκιμασία αυτή θα κρίνει το μέλλον τους και ίσως την υπόλοιπη ζωή τους…

Εάν είστε γονέας παιδιού που δίνει Πανελλήνιες κατά πάσα περίπτωση έχετε περάσει ένα δύσκολο χειμώνα γεμάτο φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα, έξοδα πολλά και έναν έφηβο πολλές φορές στην τσίτα έτοιμο να τα τινάξει όλα στον αέρα ή άλλες φορές μαχητή, αποφασισμένο να φτάσει στην κορυφή του κόσμου. Ναι…εάν περάσατε από το ίδιο στάδιο τότε θα έχετε μεγαλύτερη κατανόηση και πραγματικά μόνο αυτό χρειάζεται αυτή τη δύσκολή χρονιά: κατανόηση και αποδοχή.

Είναι καλό να είστε δίπλα στο παιδί την δύσκολη αυτή περίοδο που λόγω ορμονών και δύσκολης φάσης ζωής ο έφηβος εύκολα μπορεί να εκδηλώσει συμπτώματα άγχους και κατάθλιψης. Η μοναξιά και η έλλειψη κατανόησης και αποδοχής μέσα στο σπίτι δεν μπορεί να αντισταθμιστεί με την παρέα και κανείς δεν θα φροντίσει τον έφηβό σας καλύτερα από εσάς, μην γελιέστε! Οπλιστείτε λοιπόν με υπομονή και εάν θέλετε διαβάστε τα παρακάτω για να βοηθήσετε το παιδί σε πρακτικά ζητήματα όσον αφορά το διάβασμα και την συγκέντρωσή του:

  1. Διατηρείστε ένα ήρεμο κλίμα στο σπίτι: προσπαθήστε να μην έχετε εντάσεις ή φασαρία ή πολύ κόσμο αυτή τη περίοδο.
  2. Ο χώρος που μελετάει το παιδί θα πρέπει να έχει καλό φωτισμό, να είναι καθαρός και αερισμένος και να μην θυμίζει πολλές άλλες δραστηριότητες που μπορεί να του κλέψουν την προσοχή.
  3. Επειδή όλοι έχουν την ανάγκη να ονειροπολούν και ίσως αυτό χαλάει το διάβασμα, προτείνετε στο παιδί να ονειροπολεί με ένα «ωράριο»: να αποφασίσει για παράδειγμα ότι θα ονειροπολήσει μόλις τελειώσει δύο κεφάλαια.
  4. Στο τέλος της ημέρας του προσπαθήστε να του μιλάτε: πώς νιώθει, τι σκέψεις κάνει, να τον ακούτε να γκρινιάζει, να τον χαϊδεύετε και να τον υποστηρίζετε. Είναι πολύ σημαντικό να νιώθουν ότι έχουν την υποστήριξή μας ό,τι κι αν συμβεί.
  5. Ποτέ μην προτρέψετε το παιδί να διαβάσει περισσότερο εάν φαίνεται κουρασμένος. Αντιθέτως, όσο και να διαβάσει πλέον, εφόσον έχει κουραστεί, δεν έχει νόημα. Μπορείτε να περάσετε λίγο χρόνο μαζί του ή να το αφήσετε να χαλαρώσει με τους φίλους του.
  6. Εάν συνεχώς κάνει διαλείμματα και γυρίζει μπροστά να δει πότε τελειώνει το κεφάλαιο, καλό είναι να σπάσει την ύλη του. Δηλαδή να οριοθετεί με μια γραμμή μέχρι που θα διαβάσει κάθε φορά και μετά ας κάνει ένα μικρό δεκάλεπτο διάλειμμα. Θα πάρει έτσι την πρωτοβουλία της διακοπής και θα έχει ένα αίσθημα ελευθερίας που ίσως του δώσει λίγη αυτοπεποίθηση και θέληση να συνεχίσει πέρα από τη γραμμή.
  7. Καλό είναι από την αρχή της ημέρας να έχει σχεδιάσει τι και πόσο θα διαβάσει. Μπορεί να χωρίσει την ύλη σε ίσα μέρη αναλόγως των ημερών που έχει πριν τις εξετάσεις και κάθε μέρα να διαβάσει αυτό το μέρος της ύλης. Έτσι είναι λιγότερο χαοτικό το διάβασμά του και βοηθάει στην χαλάρωσή του.

Η περίοδος αυτή είναι μια δύσκολη περίοδος για την κάθε οικογένεια. Ας αναλογιστούμε την μάχη που δίνει το παιδί μας να ακολουθήσει αυτό που θέλει, να τα καταφέρει, να κάνει αυτό που επέλεξε. Μην περνάτε στο παιδί σας μηνύματα του τύπου «Πρέπει να περάσεις, όλο το χρόνο τι έκανες;», «Εάν περάσεις επαρχία, δεν θα πας», «Εάν δεν τα καταφέρεις εσύ, δεν θα τα καταφέρει κανείς», «Ελπίζω τόσα έξοδα όλο τον χρόνο να μην πάνε χαμένα..». Ας κρατήσουμε ως γονείς μια πιο σιωπηλή και υποστηρικτική στάση. Το παιδί ξέρει τι πρέπει να κάνει και τι «οφείλει»…μην του χτυπάμε πράγματα που θα κάναμε ούτως ή άλλως για εκείνο. Δεν μας ζήτησε τίποτε από αυτά…είπαμε…μόνο κατανόηση και υποστήριξη. Καλή επιτυχία!

 

                                                Παπακυργιάκη Χρύσα

                                          Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια