Πιο γρήγορα θα φτάνουν στη μικρή οθόνη τα blockbusters

“Παράθυρο” για τις blockbuster ταινίες ώστε να προβάλλονται στην μικρή οθόνη πολύ πιο σύντομα από τις 9 εβδομάδες που ισχύει σήμερα σκέφτονται να ανοίξουν τα κινηματογραφικά στούντιο του Χόλιγουντ.

Μάλιστα το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται να απασχολήσει έντονα την ετήσια συνάντηση των κινηματογραφικών αλυσίδων και των στούντιο παραγωγής που πραγματοποιείται αυτή την εβδομάδα στο Λας Βέγκας.

Οι αλυσίδες των κινηματογράφων αντιστέκονται εδώ και καιρό στην πρόταση των στούντιο παραγωγής που θέλει τις ταινίες να προβάλλονται επί της μικρής οθόνης σε μικρότερο διάστημα από τη στιγμή που προβάλλονται στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Αξίζει να σημειωθεί πως το 2016, οι πωλήσεις DVD υποχώρησαν σχεδόν 10% φτάνοντας τα 5,49 δισ. δολάρια σύμφωνα με την Digital Entertainment Group, αλλά το σύνολο της βιομηχανίας ψυχαγωγίας από το σπίτι σημείωσε αύξηση 1,4%, χάρη στο streaming και τις ψηφιακές πωλήσεις. Τα στούντιο δε, απολαμβάνουν μεγαλύτερο μερίδιο κέρδους από τις ψηφιακές πωλήσεις γι’ αυτό και σκέφτονται σοβαρά να διαθέσουν τις ταινίες τους νωρίτερα παρά να αφήνουν τα έσοδα να φθίνουν για 90 ημέρες προβάλλοντας τες αποκλειστικά στις κινηματογραφικές αίθουσες. Με τον τρόπο αυτό, άλλωστε, θα μπορούσαν να περιορίσουν και την διαφημιστική δαπάνη.

Ένας από τους τρόπους που έχουν σκεφτεί να υλοποιήσουν την παραπάνω πρόταση είναι να χρεώνουν έξτρα όσους θεατές θέλουν να απολαύσουν μια ταινία στο σπίτι λίγες μόνο εβδομάδες μετά την κυκλοφορία της στις κινηματογραφικές αίθουσες, μια premium υπηρεσία on-demand. Υπέρμαχοι της συγκεκριμένης λύσης είναι μεταξύ άλλων οι Universal Pictures, Warner Bros. και 20th Century Fox με τα στελέχη τους να έχουν προσδιορίσει την τιμή ενοικίασης μεταξύ 25 και 50 δολαρίων, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν καλά το θέμα.

«Η θέση μας είναι ότι τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα για τις κινηματογραφικές πρεμιέρες θα αλλάξουν το 2017» ανέφερε ο Robert Fishman, ανώτερος συνεργάτης της MoffettNathanson LLC  σε συνέντευξή του. «Απλά περιμένουμε την ανακοίνωση μιας νέας υπηρεσίας τέτοιου τύπου» συμπλήρωσε εκτιμώντας πως η τιμή ενοικίασης θα κυμανθεί στα 30 δολάρια.

Την λύση φαίνεται να εξετάζουν και οι μεγαλύτεροι ιδιοκτήτες κινηματογραφικών αλυσίδων όπως AMC Entertainment Holdings Inc.Regal Entertainment και Cinemark Holdings Inc. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσαν δημοσίως τους τελευταίους μήνες βρίσκονται ήδη σε συζητήσεις με τα στούντιο για τη δημιουργία premium on demand υπηρεσίας. Παρότι οι κινηματογραφικές αλυσίδες κατάφεραν να μποικοτάρουν μια αντίστοιχη κίνηση τα προηγούμενα χρόνια σήμερα αναγνωρίζουν πως τα στούντιο παραγωγής δέχονται μεγάλη πίεση προσπαθώντας να ανταπεξέλθουν στα κόστη καθώς και ότι θα επιδιώξουν να τα μειώσουν με κάθε δυνατό τρόπο χωρίς να δώσουν σημασία σε όποια συνέπεια.

Κι αυτό παρότι από την αρχή του έτους η βιομηχανία βίωσε ένα ισχυρό ξεκίνημα στη Βόρεια Αμερική με ταινίες όπως Η Πεντάμορφη και το Τέρας, Logan και Kong: Skull Island οι οποίες πήγαν καλύτερα από το αναμενόμενο. Τα περσινά έσοδα από το box office, σε ΗΠΑ και Καναδά, αυξήθηκαν 2% φτάνοντας τα 11,4 δισ. δολάρια σύμφωνα με την Motion Picture Association της Αμερικής. Βέβαια οι ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού εξακολουθούν να αποτελούν επικίνδυνο εγχείρημα με μεγάλο διαφημιστικό κόστος γεγονός που ωθεί τις εταιρείες να αναζητούν τρόπου να αυξήσουν το κέρδος.

Σύμφωνα με πληροφορίες τα στούντιο από τον Δεκέμβριο του 2016 πιέζουν για μια ψηφιακή ενοικίαση δύο εβδομάδες μετά το κινηματογραφικό ντεμπούτο μιας blockbuster ταινίας η οποία θα κοστίζει από 25 έως 50 δολάρια.  Την ίδια στιγμή κολοσσοί όπως η Apple πιέζουν για ακόμα μεγαλύτερη πρόσβαση σε ταινίες με στόχο να δημιουργήσουν μέσα στο iTunes ένα ψηφιακό βίντεο κλαμπ με ταινίες έτοιμες για ενοικίαση.

Ωστόσο τα εμπόδια για να γίνει πραγματικότητα μια τέτοιου είδους πρόταση παραμένουν πολλά. Πέρα από την τιμή, τα στούντιο και οι κινηματογραφικές αλυσίδες θα πρέπει να συγκεκριμενοποιήσουν και να συναποφασίσουν το διάστημα μετά το οποίο θα προβάλλονται οι πρεμιέρες στη μικρή οθόνη. Τα στελέχη της Universal Pictures συγκαταλέγονται σε εκείνους που προσπαθούν να αποδεσμεύσουν την προβολή των ταινιών στη μικρή οθόνη εντός 17 ημερών την ώρα που η Warner Bros εξετάζει το διάστημα ενός μήνα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές. Η Disney από την άλλη, ένα από τα πιο επιτυχημένα στούντιο παραγωγής ταινιών,  δεν θέλει καν να πειραμτιστεί με τέτοιου είδους λύσεις ενώ η Sony Pictures συζητά μια παρόμοια  λύση αλλά με μικρότερο χρονικό περιορισμό σε σχέση με την πρεμιέρα της ταινίας. Τέλος η Paramount Pictures έχει δοκιμάσει την συγκεκριμένη λύση σε μερικές από τις μικρότερου μήκους ταινίες της.

Πρόσθετο πρόβλημα προς επίλυση αποτελούν και οι μακροπρόθεσμες συμφωνίες που διατηρούν τα κινηματογραφικά στούντιο με τα συνδρομητικά κανάλια, όπως τα ΗBO και Starz, τα οποία έχουν εξασφαλίσει την πρώτη προβολή των ταινιών αρκετούς μήνες μετά την κινηματογραφική τους πρεμιέρα. Η δημιουργία μιας premium on demand υπηρεσίας θα μπορούσε να επηρεάσει την συνδρομητική τηλεόραση σύμφωνα με τα στελέχη της βιομηχανίας.

Αναπάντητο παραμένει και το ερώτημα αν μια τέτοιου είδους υπηρεσία θα δώσει μερίδιο των εσόδων από την ψηφιακή ενοικίαση στις κινηματογραφικές αίθουσες που θα δεχτούν να συνεργαστούν. Σύμφωνα πάντως με τις εκτιμήσεις του Fishman οι κινηματογραφικές αλυσίδες θα χάσουν από 7 εκατ. δολάρια έως  22 εκατ. δολάρια για κάθε 100 εκατ. δολάρια μιας ταινίας box office, ανάλογα βέβαια και με το πότε ακριβώς θα οριστεί η προβολή. Το σίγουρο είναι πως όσο πιο κοντά στην κινηματογραφική πρεμιέρα οριστεί η τηλεοπτική προβολή τόσο πιο δαπανηρή θα είναι για την μεγάλη οθόνη.