Νέα άκρως αποκαλυπτικά στοιχεία έρχονται στο φως για το «μεγάλο φαγοπότι» στα εισιτήρια. Η εφημερίδα Αυγή δημοσιεύει περισσότερα στοιχεία από το πόρισμα της KPMG για το μεγάλο φαγοπότι που ζημίωσε τον δημόσιο Οργανισμό 3,7 εκατομμύρια ευρώ.
Το πόρισμα των ορκωτών ελεγκτών για το 2011-15 όπως αναφέρει η εφημερίδα:
Ο νυν γενικός διευθυντής της Ν.Δ. Ν. Παπαθανάσης ήταν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ. το μεγαλύτερο διάστημα που καλύπτει η έρευνα.
Σύμφωνα με το πόρισμα της εταιρείας ορκωτών ελεγκτών KPMG, που ερεύνησε τη δράση του «κυκλώματος των εισιτηρίων» στις σταθερές συγκοινωνίες της Αθήνας και κατά βάση του μετρό, την πενταετία 2011-2015 φαγώθηκαν, με απίθανους τρόπους, από επιτήδειους εισιτήρια αξίας 3,7 εκατ. ευρώ, για να αποδειχθεί ότι το πρόβλημα του οργανισμού δεν περιορίζεται στους περίφημους «τζαμπατζήδες», αλλά, πρωτίστως, βρίσκεται εντός των τειχών.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η έρευνα εστιάζει στο κύκλωμα μόνο των εισιτηρίων, χωρίς να περιλαμβάνει το αντίστοιχο των κουπονιών – καρτών, όπου εκτιμάται ότι εντοπίζεται και το μεγαλύτερο πρόβλημα.
Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ. το μεγαλύτερο διάστημα ήταν ο νυν γενικός διευθυντής της Ν.Δ. Ν. Παπαθανάσης, ο οποίος μάλλον θα πρέπει να δώσει και κάποιες πειστικές εξηγήσεις.
Νέες διαστάσεις παίρνει το σκάνδαλο με τα εισιτήρια στην ΣΤΑ.ΣΥ, αφού όπως αποκάλυψε ο έλεγχος της εταιρείας Ορκωτών Ελεγκτών KPMG που έγινε για λογαριασμό του ΟΑΣΑ, το πλιάτσικο στα έσοδα της ΣΤΑ.ΣΥ για την περίοδο 2011-2015, ανέρχεται στα 3,7 εκ. ευρώ, αποκάλυψη που ευθυγραμμίζεται με τα πορίσματα της έρευνας της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης.
Αναπόφευκτες πολιτικές ευθύνες για τον Γενικό Διευθυντή της Νέας Δημοκρατίας Νικόλαο Παπαθανάση, ο οποίος διώκεται ήδη για παράβαση καθήκοντος από την Εισαγγελία κατά της Διαφθοράς, μετά την έρευνα για την υπεξαίρεση του 1,15 εκ ευρώ που πραγματοποίησε το κύκλωμα των εισιτηρίων το 2015, έτος που ήταν στο τιμόνι της Διοίκησης του οργανισμού.
Ο έλεγχος που διενήργησε η KPMG, αφορά δύο περιόδους, από την 1η Φεβρουαρίου 2011 ως τις 31 Αυγούστου 2014, καθώς και την περίοδο από 1 Σεπτεμβρίου 2014 ως 31 Ιανουαρίου 2016.
Σύμφωνα με το πόρισμα, κατά την πρώτη περίοδο, διαπιστώθηκε έλλειμμα 3.401.692 ευρώ, που οφείλεται στη διαφορά του συνόλου των απογραφών εισιτηρίων και του αποτελέσματος του ισοζυγίου, που αφορά στον υπολογισμό του αναμενόμενου υπολοίπου εισιτηρίων από τα στοιχεία διακίνησης (παραλαβές, ενδοδιακινήσεις, πωλήσεις).
Με λίγα λόγια, οι ελεγκτές εντόπισαν «ελλείμματα και πολλαπλές διαστάσεις», όπως αναφέρεται στο πόρισμα, μεταξύ του αριθμού των εισιτηρίων που θα έπρεπε να απομένουν αδιάθετα στον οργανισμό, μετά την συγκριτική ανάλυση και διασταύρωση όλης της πορείας των εισιτηρίων από την παράδοση-παραλαβή μέχρι την επιστροφή και απογραφή τους στον ΟΑΣΑ.
Αντίστοιχα, για τη δεύτερη περίοδο 1 Σεπτεμβρίου 2014 ως 31 Ιανουαρίου 2016, που συμπίπτει κατά μέρος με την περίοδο ελέγχου της ΓΕΔΔ (2015) και εν συνόλω με τον εσωτερικό έλεγχο που διεξήγαγε η ΣΤΑ.ΣΥ, το έλλειμμα στα έσοδα της εταιρείας που διαπιστώθηκε ανέρχεται σε 291. 849. Ήτοι, την περίοδο 2011-2015, το συνολικό έλλειμμα από τη δράση του κυκλώματος ανήλθε σε 3,7 εκ. ευρώ!
Ακόμη μεγαλύτερο το μέγεθος της απάτης
Αξιοσημείωτο δε -αποκαλύπτοντας ότι το μέγεθος της απάτης είναι ακόμη μεγαλύτερο- είναι ότι η έρευνα των ορκωτών ελεγκτών αφορούσε ΜΟΝΟ τα εισιτήρια, και όχι τις κάρτες για τις ίδιες περιόδους, καθώς, εξαιτίας του ότι έλεγχος ξεκίνησε αργότερα από εκείνον της ΓΕΔΔ, οι επιστραφείσες στον ΟΑΣΑ αδιάθετες κάρτες είχαν ήδη καταστραφεί, διαδικασία, όπως αναφέρεται, «η οποία εφαρμόζεται μετά τη λήξη ισχύος τους». Για τη μόνη χρονική περίοδο που πρόλαβαν να βρουν στοιχεία για τις κάρτες οι ελεγκτές είναι για τον Δεκέμβριο 2015, όπου μόλις για έναν μήνα εντόπισαν έλλειμμα 96.675 ευρώ!
Τα ευρήματα της ελεγκτικής εταιρείας, όπως εύλογα συμπεραίνει κανείς αλλά όπως περιγράφεται συγκριτικά και στο ίδιο το πόρισμα της KPΜG, συμβαδίζουν με τα συμπεράσματα από την έρευνα της ΓΕΔΔ, όπως καταγράφηκαν στα δύο σχετικά πορίσματα τον Ιούνιο 2016 και τον Φεβρουάριο του 2017.
Όπως είχε αποκαλύψει η ΓΕΔΔ, κατά το έτος 2015, το οποίο εξετάστηκε, οι Επόπτες του Τομέα Καταμέτρησης της ΣΤΑ.ΣΥ (ΜΕΤΡΟ Γραμμές 2 και 3) προέβησαν σε διαθέσεις εισιτηρίων/καρτών σε Εκδότες (πωλητές) Σταθμών του Μετρό, συνολικού ύψους 1.15 εκ. ευρώ προς πώληση στο κοινό, χωρίς να βρεθούν κατά τον έλεγχο της ΓΕΔΔ τα αντίστοιχα παραστατικά διακινήσεων των εν λόγω εισιτηρίων/καρτών, με συνέπεια: α) να μην εμφανίζονται ως λογιστικές εγγραφές στην Ημερήσια Κατάσταση Ταμείου (daily list) του Τομέα και β) να μην εμφανίζονται ως εισπράξεις στα ευρεθέντα Πρακτικά της Επιτροπής Καταμέτρησης περιεχομένου σάκων εισπράξεων και ως εκ τούτου, συνολικό ποσό ύψους 1.15 εκ ευρώ να μην έχει αποδοθεί στη ΣΤΑ.ΣΥ. Αναλυτικά, το έλλειμμα από τα εισιτήρια ανέρχεται σε 259.055, ενώ το αντίστοιχο από τις κάρτες σε 897.266 ευρώ.
Μάλιστα, όπως σημειώνεται στα πορίσματα της ΓΕΔΔ, ο έλεγχος αφορούσε μόνο την απόδοση των εισπράξεων από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών έτους 2015 και δεν συμπεριλαμβάνονται οι εισπράξεις από τα Αυτόματα Μηχανήματα Πωλήσεων, που θα αποτελέσουν αντικείμενο επόμενου ελέγχου!
Προφυλακίσεις και επιχείρηση ΝΔ να θολώσει τα νερά
Αμέσως μετά δημοσιοποίηση του πρώτου πορίσματος της ΓΕΔΔ, ο ΟΑΣΑ στον οποίο ανήκει η ΣΤΑ.ΣΥ, ανέθεσε στην εταιρεία Ορκωτών νέο έλεγχο, επεκτεινόμενο, όμως και στα προηγούμενα χρόνια και σε όλες τις εταιρείες του Ομίλου, προκειμένου να αποκαλυφθεί το μέγεθος της απάτης σε βάρος των εσόδων του ΟΑΣΑ.
Παράλληλο εσωτερικό έλεγχο διενήργησε και η νυν Διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ, ο οποίος όμως κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το μέγεθος του ελλείμματος ανέρχεται μόλις σε 16.000 ευρώ για την περίοδο 1.9.2014 με 31.1.2016. Το συμπέρασμα αυτό, εξάλλου, αποτέλεσε και την αιτία εκπόνησης του δεύτερου πορίσματος της ΓΕΔΔ, το οποίο όχι μόνο επιβεβαίωσε το ποσό των 1,15 εκ ευρώ, αλλά επέρριψε και ευθύνες στη σημερινή Διοίκηση ότι άσκησε πλημμελώς τις ελεγκτικές της αρμοδιότητες.
Εξ’ ου και η άσκηση ποινικής δίωξης από την Εισαγγελέα Διαφθοράς για παράβαση καθήκοντος σε βαθμό πλημμελήματος και στον σημερινό Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας Γ. Θωμόπουλο, εκτός από την άσκηση δίωξης στον άμεσα συσχετιζόμενο με την περίοδο της απάτης Γενικό Διευθυντή της ΝΔ, που διορίστηκε Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ τον Νοέμβρη του 2012 και αποχώρησε στο τέλος του 2015. Μάλιστα, κατά τον στίχο του τραγουδιού, ο κ. Παπαθανάσης «έβλεπε» τα τρένα… των εκατομμυρίων να περνούν, καθώς, κατά δήλωσή του, το 2014 έγινε έρευνα από τη διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ (γιατί άραγε;) για τη διακίνηση εισιτηρίων, άρα υπήρχαν ήδη τότε δικαιολογημένες υποψίες για οργανωμένο κύκλωμα εντός της εταιρείας, το οποίο όμως δεν αποκαλύφθηκε παρά μόνο στις αρχές του 2016!
Για την υπόθεση να θυμίσουμε, όπως είχε αποκαλύψει η ΑΥΓΗ, έχουν ασκηθεί διώξεις σε συνολικά 12 υπαλλήλους, κατά περίπτωση, για υπεξαίρεση, ψευδή βεβαίωση, υπεξαγωγή εγγράφων και παράβαση καθήκοντος. Ήδη η υπόθεση έχει παραπεμφθεί σε ανακρίτρια, ενώ έχει προφυλακιστεί τουλάχιστον ένας εκ των Εποπτών του Τομέα Καταμέτρησης, που κατηγορούνται σε βαθμό κακουργήματος.
«Τέλος, χρήζει ιδιαίτερης αναφοράς η στάση της ΝΔ, η οποία όχι μόνο έχει ράψει στόματα για τον εκλεκτό του Κυρ. Μητσοτάκη, αλλά προχωρεί και σε μια συντεταγμένη επιχείρηση να θολώσει τα νερά μέσα από επερωτήσεις στη Βουλή αμφισβήτησης των πορισμάτων της ΓΕΔΔ. Χαρακτηριστικές είναι οι επερωτήσεις (η τελευταία με ημερομηνία 15.5) του βουλευτή Σερρών Κώστα Καραμανλή, ο οποίος επιδεικνύει ιδιαίτερη… ζέση για το πόρισμα με τις 16.000 ευρώ της ΣΤΑ.ΣΥ, αντιπαραβάλλοντάς το τεχνηέντως με το πόρισμα της ΓΕΔΔ. Την απάντηση δε της τελευταίας για το θέμα στη Βουλή, τη χαρακτηρίζει ως «επιχειρηματολογία υπέρ της δικής της έκθεσης ελέγχου», αμφισβητώντας δηλαδή τόσο το ίδιο το πόρισμα όσο και τον θεσμό του ΓΔΕΕ. Απάντηση πάντως στη ΝΔ αναμένεται να δώσει σήμερα στη Βουλή ο Χρ. Σπίρτζης, κατά την προγραμματισμένη διαδικασία απάντησης στην ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ», επισημαίνει το δημοσίευμα.