Πότε οι οδηγοί θα χάνουν το δίπλωμα οδήγησής τους για 5 χρόνια;

0
187

Οι κανονισμοί που αφορούν την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για πέντε χρόνια είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλούς οδηγούς. Ποιες περιπτώσεις οδηγούν σε αυτήν την απώλεια και ποια είναι τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη; Ας ρίξουμε μια ματιά στις διατάξεις που διέπουν το θέμα και τις συνέπειες που συνεπάγεται για τους οδηγούς.

Ειδικότερα, το δίπλωμα οδήγησής τους για πέντε χρόνια θα χάνουν οι οδηγοί, οι οποίοι θα εντοπίζονται υπότροποι σε πέντε σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.). Μάλιστα, για να το πάρουν πίσω, μετά το πέρας της πενταετίας, θα πρέπει να επανεξεταστούν. Αυτό ορίζει, μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Ποιες παραβάσεις συνδέονται με την απώλεια του διπλώματος οδήγησης για μια πενταετία;

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 61 του σχεδίου νόμου επισημαίνεται ότι σε περίπτωση διάπραξης των συγκεκριμένων παραβάσεων, οι οποίες έχουν εδώ και χρόνια συσχετιστεί με την πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου, για τρίτη φορά, μέσα σε διάστημα πέντε ετών, η άδεια οδήγησης θα αφαιρείται για 5 έτη και ο παραβάτης θα υποχρεούται σε εκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της.

Οι παραβάσεις που μπορούν να στερήσουν επί μακρόν το δίπλωμα των οδηγών συνδέονται με:

  • την κατανάλωση αλκοόλ,
  • την παραβίαση πινακίδας STOP
  • την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη,
  • τις παραβάσεις που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και
  • τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων (αντικανονική προσπέραση). Να σημειωθεί, ότι ο προηγούμενος νόμος του 2018 όριζε ότι σε αυτές τις περιπτώσεις ο οδηγός έχανε το δίπλωμά του δια παντός. Ωστόσο η έκθεση συνεπειών της προτεινόμενης ρύθμισης σημειώνει ότι η πενταετής αφαίρεση της άδειας και η επαναχορήγησή της μέσω της διαδικασίας εκπαίδευσης και εξέτασης του Σ.Ε.Σ.Ο αποτελεί ρεαλιστικότερη προσέγγιση επιβολής ποινής στις περιπτώσεις υποτροπής ορισμένων παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. από την δια βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης. Στο σχέδιο νόμου μάλιστα, δίνεται και αναδρομική ισχύ στη συγκεκριμένη δάταξη, ώστε να καλύπτει και τους παραβάτες οδηγούς που έχουν διαπράξει τρεις από τις προαναφερθείσες παραβάσεις μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4530/2018. Επιπλέον, με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, καταργείται η πρόβλεψη περί προσαύξησης των διοικητικών προστίμων του Κ.Ο.Κ. ανάλογα με το φορολογητέο εισόδημα του παραβάτη οδηγού, η οποία υπήρχε στον νόμο του 2018 χωρίς ωστόσο να ακολουθήσει η εφαρμοστική Κοινη Υπουργική Απόφαση.

Με αυτόν τον τρόπο – όπως σημειώνεται – αίρονται οι επιφυλάξεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για την αντισυνταγματικότητα της εν λόγω διάταξης και τα πρακτικά προβλήματα στην υλοποίησή της.

Βάσει της καταργούμενης ρύθμισης οριζόταν ότι τα καθοριζόμενα διοικητικά πρόστιμα προσαυξάνονται κατά 100%, αν ο παραβάτης με βάση την πιο πρόσφατη πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος έχει ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα από 50.001 ευρώ έως 100.000 ευρώ και κατά 200%, αν ο παραβάτης έχει καθαρό ετήσιο φορολογητέο εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ.