Η επίσημη αφίσα του 70ου κινηματογραφικού φεστιβάλ των Καννών επιδοκιμάστηκε για την αισθητική της, παρουσιάζει την Κλαούντια Καρντινάλε σε μια στέγη στη Ρώμη του 1959.
Ωστόσο μέσα ενημέρωσης, φεμινιστικές οργανώσεις και χρήστες του Διαδικτύου κατήγγειλαν την ψηφιακή επεξεργασία που υπέστη η φωτογραφία για να φαίνεται η ηθοποιός πιο λεπτή.
Το Φεστιβάλ των Καννών δεν προέβη σε κανένα σχόλιο, ούτε ο ατζέντης της Καρντινάλε, ούτε η εταιρία παραγωγής Bronx που εμπνεύστηκε την αφίσα από μια γνήσια φωτογραφία (Archivio Cameraphoto Epoche/Getty Images) της ηθοποιού όταν ήταν 21 ετών.
“Η επεξεργασία που έγινε στη σιλουέτα της μάς προκαλεί ιδιαίτερη δυσαρέσκεια. Στο πρόσωπό της έγινε λίφτινγκ, ο κορμός ρετουσαρίστηκε, τα οπίσθια, η αριστερή γάμπα της, όπως και τα μπράτσα της έγιναν πιο μακριά και πιο κομψά” κατήγγειλε το γαλλικό περιοδικό ELLE.
“Παρότι η αφίσα είναι υπέροχη, μπορούμε να διαπιστώσουμε με λύπη ότι η φωτογραφία υπέστη μεγάλη επεξεργασία… Κρίμα…”, έγραψε το πολιτιστικό περιοδικό Télérama στην ιστοσελίδα του.
“Μεταξύ του πρωτότυπου και του αντιγράφου, η Κλαούντια Καρντινάλε έχασε σε περιφέρεια μέσης”, υπογράμμισε η Liberation με μήνυμα στο Twitter, το οποίο συνοδεύει με σχετικό βίντεο που παρουσιάζει στιγμιότυπα από το ξεκίνημα της καριέρας της Καρντινάλε έως σήμερα και συγκρίνει τη γνήσια φωτογραφία με το τελικό αποτέλεσμα που παρατηρείται στην αφίσα του φεστιβάλ.
Ανάμεσα στα 10 θέματα που προκάλεσαν τα περισσότερα σχόλια στο Twitter όλη τη χθεσινή ημέρα, ήταν η ρετουσαρισμένη επίσημη αφίσα με εκατοντάδες οργισμένα μηνύματα ανωνύμων: “Η Κλαούντια Καρντινάλε δεν ήταν ίσως αρκετά λεπτή για τις Κάννες”, “Ακόμη και νέα τη Κλαούντια Καρντινάλε, ΠΡΕΠΕΙ να τη ρετουσάρουν. Στοπ στη δικτατορία του εκατοστού, στοπ στις επιταγές για αδυναμία στις γυναίκες”…
Για την Κλερ Σερ-Κομπ, εκπρόσωπο της οργάνωσης “Τολμείστε τον φεμινισμό!”, “η Κλαούντια Καρντινάλε, ίνδαλμα ομορφιάς, είναι λεπτή και υπέροχη στη γνήσια φωτογραφία. Το ότι θέλησαν να της αφαιρέσουν κιλά, είναι σκανδαλώδες. Η αφίσα παραπέμπει τις γυναίκες στη δικτατορία της μεζούρας προκειμένου να είναι αποδεκτές. Ακόμη μια φορά είμαστε στην καρδιά του προβλήματος της χρησιμοποίησης της εικόνας των γυναικών στη διαφήμιση και το μάρκετινγκ”, δήλωσε στο AFP.
Η εμμονική επιδίωξη της ισχνής σιλουέτας, που προωθείται κυρίως από τη διαφήμιση, προκαλεί αντιπαράθεση εδώ και χρόνια, κυρίως στον χώρο της μόδας.
Από την 1η Ιανουαρίου, νομοσχέδιο επιβάλλει στη Γαλλία την αναφορά “ρετουσαρισμένη φωτογραφία” για τις φωτογραφίες που προορίζονται για εμπορική χρήση με μοντέλα των οποίων η εμφάνιση τροποποιείται από λογισμικό επεξεργασίας της εικόνας για να φαίνονται πιο λεπτά ή πιο γεμάτα.
Η επίσημη αφίσα του 70ου φεστιβάλ, το οποίο θα διεξαχθεί από 17 έως 28 Μαΐου θέλει να είναι “χαρούμενη, ελεύθερη και τολμηρή”, τιμώντας “μια περιπετειώδη ηθοποιό, μια ανεξάρτητη γυναίκα, μια δεσμευμένη πολίτη”, σύμφωνα με την ανακοίνωση των διοργανωτών.
“Εκτός από την τιμή και την περηφάνια που νιώθω που επιλέχθηκα να παρουσιάσω τα χρώματα του 70ου φεστιβάλ των Καννών, είμαι πολύ ευτυχής για την επιλογή της φωτογραφίας αυτής. Είναι η εικόνα που έχω και εγώ γι αυτό το φεστιβάλ: ακτινοβολία”, είχε σχολιάσει η ιταλίδα σταρ πριν ξεσπάσει η αντιπαράθεση.
Ο ισπανός σκηνοθέτης Πέδρο Αλμοδόβαρ θα προεδρεύσει της επιτροπής του φετινού φεστιβάλ. Οικοδέσποινα της τελετής έναρξης και της λήξης θα είναι η επίσης Ιταλίδα Μόνικα Μπελούτσι.