Στο φαινόμενο του Snapchat είναι στραμμένα τα «βλέμματα» όλων από την Πέμπτη, όταν η μητρική εταιρεία της αγαπημένης εφαρμογής των νέων, Snap, «μπήκε» στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.
Κατά την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης η Snap συγκέντρωσε 3,4 δισ. δολάρια πουλώντας 200 εκατ. μετοχές με αρχική τιμή τα 17 ευρώ και κλείνοντας τελικά με άνοδο πάνω από 40% στα 24,53 δολάρια. Η αποτίμηση της εταιρείας ανήλθε κατά την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης της μετοχής στα 28,4 δισ. δολάρια, η τρίτη υψηλότερη κεφαλαιοποίηση μετά το Facebook και τη Google. Πριν την δημόσια εγγραφή, οι αναλυτές εκτιμούσαν την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας στα 17,8 δισ. δολάρια.
Η απήχηση που έχει στους νέους κάνει πολλούς να αναρωτιούνται αν τελικά πρόκειται για το «νέο» Facebook.
Η πλειοψηφία των χρηστών του Snapchat (158 εκατ. κάθε μέρα) ανήκει στους millennials (την ηλικιακή ομάδα μεταξύ 18-34 ετών). Η «ζήτηση» είναι ακόμα μεγαλύτερη στους νέους κάτω των 25 ετών, οι οποίοι σύμφωνα με τα στοιχεία του Snapchat, αποτελούν την πιο δραστήρια ομάδα του κοινωνικού μέσου. Υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο οι νέοι κάτω των 25 ετών επισκέπτονται την εφαρμογή πάνω από 20 φορές την ημέρα και δαπανούν πάνω από 30 λεπτά σε αυτήν.
Η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να στείλουν φωτογραφίες (ή «snaps»), οι οποίες αυτοκαταστρέφονται μέσα σε λίγα λεπτά αφότου τις έχει δει ο παραλήπτης. Σε αντίθεση με το Facebook δεν αφήνουν κανένα ψηφιακό ίχνος. Τα τελευταία δύο χρόνια η πλατφόρμα έχει εισάγει κι άλλα στοιχεία, όπως τη δυνατότητα ανταλλαγή μηνυμάτων (chat), τη δυνατότητα διακόσμησης των φωτογραφιών με φίλτρα και γραφικά, και ίσως το πιο σημαντικό, τη δυνατότητα αποστολής ολιγόλεπτου βίντεο («stories»). Τα στοιχεία της εταιρείας δείχνουν ότι τα χαρακτηριστικά αυτά έχουν επιτυχία. Πάνω από το 60% των 2,5 δισ. snaps που «τραβιούνται» κάθε μέρα περιλαμβάνει κάποιο φίλτρο.
Το εφήμερο στοιχείο του Snapchat έχει καταφέρει να «κλέψει» τους νέους από άλλα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook, το οποίο για να το ανταγωνιστεί, πρόσφατα εισήγαγε το «Facebook Stories».
Οι αναλυτές πάντως παραμένουν διχασμένοι. Η μια πλευρά υποστηρίζει ότι η Snap δεν έχει κάτι παραπάνω να προσφέρει στους χρήστες της και σιγά σιγά αρχίζει να παρακμάζει, κάτι που, όπως λένε, αντανακλάται στα οικονομικά αποτελέσματά της, και η άλλη πλευρά υποστηρίζει ότι το Snapchat θα γίνει το «απόλυτο» κοινωνικό δίκτυο.
Το 98% των εσόδων του Snapchat προέρχεται από τη διαφήμιση, επομένως η διατήρηση του traffic (της κίνησης των χρηστών) είναι ζωτικής σημασίας για την εταιρεία.
Το 2016 τα έσοδα της Snap εφταπλασιάστηκαν στα 404 εκατ. δολάρια, από τα 59 εκατ. δολάρια το 2015. Ωστόσο, οι καθαρές ζημιές αυξήθηκαν στα 514,6 εκατ. δολάρια το 2016 από ζημιές 372,9 εκατ. δολαρίων το 2015. Όπως πολλές άλλες τεχνολογικές εταιρείες, η Snap έχει προειδοποιήσει ότι «μπορεί να μην καταφέρει να πετύχει ή να διατηρήσει την κερδοφορία της».
Η πορεία της μετά την εγγραφή στο χρηματιστήριο θα δείξει πώς θα εξελιχθεί. Πάντως πολλοί σπεύδουν να υπενθυμίζουν ότι ακόμα και η Facebook δυσκολεύτηκε να δώσει ώθηση στα κέρδη της στο ξεκίνημά της…