«Sold out» η Ελλάδα φέτος το καλοκαίρι

0
85

Στα όρια της πληρότητάς του πλησιάζει το τουριστικό προϊόν της χώρας φέτος το καλοκαίρι με το συνολικό αποτύπωμα της χρονιάς να καταγράφεται θετικό όχι αποκλειστικά από άποψη πληρότήτων αλλά κι από αυτή των εσόδων. Πέρα όμως από το ρεκόρ αφίξεων που αναμένεται να σημειώσει η χώρα, φορείς και επιχειρηματίες του τουρισμού αναφέρουν στο insider.gr πως τα ενθαρρυντικά μηνύματα που προκύπτουν είναι πολλαπλά.

Tα στοιχεία που κάνουν την διαφορά τη φετινή χρονιά σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Axia Hospitality, Πάνο Λεοντόπουλο, είναι πως η χώρα μας κεντρίζει το ενδιαφέρον όλο και περισσότερων τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου αλλά και η ψήφος εμπιστοσύνης που δίνουν οι τουρίστες στην πρωτεύουσα της χώρας περνώντας  2 με 2,5 μέρες της διαμονής τους σε αυτή.

«Η πρωτεύουσα της χώρας έχει κινηθεί εξαιρετικά» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Λεοντόπουλος της Axia, της πρώτης εταιρείας στην Ελλάδα με εξειδίκευση στην ολιστική διαχείριση κρατήσεων και τις online πωλήσεις, κι αυτό παρά τον μεγάλο αριθμό ξενοδοχείων που ανοίγουν το τελευταίο διάστημα, όπως εξηγεί. «Ενώ στην περιοχή της Αθήνας ανοίγουν συνεχώς νέα καταλύματα και σχεδιάζονται κι άλλα, παρατηρούμε ότι δεν μειώνεται καθόλου ο αριθμός των κρατήσεων. Στην ανοδική πορεία της Αθήνας έχει συμβάλει αισθητά κατά την γνώμη μου και η γνωστή πλατφόρμα διαμοιρασμού» αναφέρει για την Airbnb η οποία έχει μπει στο στόχαστρο ξενοδόχων και ελεγκτικών αρχών, με την φορολόγησή της να αποτελεί το νέο μεγάλο στοίχημα του υπουργείου Οικονομικών.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι η Airbnb έχει προκαλέσει πονοκέφαλο στους ξενοδόχους τα τελευταία χρόνια λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού που όπως ισχυρίζονται δημιουργεί αφού τα καταλύματα και το εισόδημα που προκύπτει από αυτά δεν υπόκεινται σε καμία φορολόγηση, εν αντιθέσει με τους ξενοδόχους που έχουν καλούνται να ανταπεξέλθουν σε συνεχώς αυξανόμενη φορολογία.

Η Airbnb αυξάνει τις αφίξεις και διαφημίζει τη χώρα

«Η προσέγγιση αρκετών ξενοδόχων ότι η Airbnb τους “έχει κόψει τη δουλειά” είναι εν μέρει λανθασμένη. Στην πραγματικότητα έχει συμβεί το αντίθετο, αφού οι περισσότεροι επισκέπτες που επιλέγουν για την διαμονή τους την Airbnb δεν έχουν το budget να επισκεφτούν τη χώρα και να μείνουν σε ένα καλό ξενοδοχείο. Εφόσον όμως έχουν πλέον την δυνατότητα να έρθουν, φεύγουν με θετικές εντυπώσεις με αποτέλεσμα να διαφημίζουν το τουριστικό μας προϊόν και σε επισκέπτες ανώτερου εισοδηματικού επίπεδού, οι οποίοι έρχονται με τη σειρά τους και δίνουν τα χρήματά τους σε ένα ξενοδοχείο. Θα πρέπει, δηλαδή, να δούμε το φαινόμενο Airbnb από άποψη δημοσιότητας που παίρνει η Αθήνα χάρη στους συγκεκριμένους επισκέπτες οι οποίοι συμβάλλουν στην άνοδο των πληροτήτων αλλά και των τιμών» εξηγεί.

Παράπλευρο όφελος προκύπτει κι από την κίνηση των λοιπών καταστημάτων από τους τουρίστες που μένουν σε Airbnb- εστιατόρια, μπαράκια, σουπερμάρκετ, μαγαζιά.

«Το όφελος ωστόσο είναι πολλαπλό. Πέρα από την αύξηση των τουριστών υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου λόγω καλής διαφήμισης του τουριστικού προϊόντος από τους διαμένοντες στα καταλύματα της Airbnb, η πλατφόρμα διαμοιρασμού έχει συμβάλει και στην αναβάθμιση της ποιότητας όχι απλώς των καταλυμάτων που διατίθενται μέσω της πλατφόρμας, αλλά και των ξενοδοχείων της πρωτεύουσας που βιώνουν τον ανταγωνισμό των μικροιδιωτών και προβαίνουν σε ανακαινίσεις. Επιλέγουν να βελτιώσουν τον χώρο τους, ο οποίος ήταν παρατημένος μέχρι χθες και πουλούσε απλά γιατί η Αθήνα είχε ανάγκη από κρεβάτια. Με τον τρόπο αυτό ανανεώνεται το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας και ο ίδιος ο ξενοδόχος μπορεί να αυξήσει μερικώς τις τιμές του και τις κρατήσεις τους μελλοντικά αφού οι επισκέπτες μένουν με καλύτερες εντυπώσεις από ότι στο παρελθόν».

Οι αυξημένες αφίξεις της Αθήνας αποτυπώνονται κι από τα στατιστικά της εταιρείας με βάση τα καταλύματα που διαχειρίζεται. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Λεοντόπουλος «η ετήσια πληρότητα σε ένα από τα ξενοδοχεία που διαχειριζόμαστε κι άνοιξε πρώτο, αρχές Απρίλη, κινείται γύρω στο 64%, ποσοστό εξαιρετικό αν αναλογιστεί κανείς ότι ο μέσος όρος της πληρότητας στο σύνολο του στην Αθήνα φτάνει το 65% με 70%.

«Πολύ δυνατά κινείται και ένα ακόμα κατάλυμα στην περιοχή του Ψυρρή το οποίο άνοιξε μάλιστα στα μέσα Ιουνίου. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας θα κλείσει με πληρότητα της τάξης του 60-65%, παρότι έχει χάσει δυνατούς μήνες».

Όσο για τις μεγάλες μονάδες που διαχειρίζεται η εταιρεία στην Αθήνα, καταγράφουν εξίσου εξαιρετικά νούμερα. «Αυτή τη στιγμή παρουσιάζουν ετήσια πληρότητα της τάξης του 52%, αλλά στο τέλος του έτους το ποσοστό θα ανέβει αισθητά αφού τους υψηλούς μήνες τα ποσοστά καταγράφηκαν  εντυπωσιακά (93% τον Ιούνιο, και ακόμα υψηλότερα τον Ιούλιο παρότι ο μήνες δεν έχει κλείσει).

Επιστρέφουν οι τουρίστες στα «πεντάστερα»

Μια άλλη αλλαγή που παρατηρεί ο κ. Λεοντόπουλος είναι η επιστροφή στα ακριβά ξενοδοχεία. «Πέρυσι εξαιτίας του μεταναστευτικού της ρευστής οικονομικής κατάστασης της Ελλάδας οι τουρίστες προτιμούσαν ένα καλό τετράστερο από ένα πεντάστερο.  Φέτος, που η εμπιστοσύνη στην χώρα έχει επιστρέψει και το μεταναστευτικό έχει καταλαγιάσει ειδικά στην Κω και στην Μυτιλήνη που πέρυσι αντιμετώπισαν μεγάλο πρόβλημα, βλέπουμε ότι οι τουρίστες στρέφονται και στα πιο ακριβά ξενοδοχεία.

Ανοδικά βέβαια κινούνται και οι λοιποί δημοφιλείς προορισμοί της χώρας. Ενδεικτικά ο κ. Λεοντόπουλος αναφέρει τη Τζιά στην οποία καταγράφεται συνολική αύξηση πληρότητας κατά 7% ενώ αυξημένος κατά 8% παρουσιάζεται και ο τζίρος των καταλυμάτων. Αυξημένη, όπως μας λέει είναι και η μέση τιμή κατά 25% στο σύνολο του έτους ενώ κατά 52% κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

«Πιο ξεκάθαρη εικόνα δίνει η Σαντορίνη, η οποία έχει τουρισμό όλο το έτος. Μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα η πληρότητα σε ετήσια βάση στο νησί ανερχόταν στο 41%, 4% πάνω σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι (37%), ενώ καταγράφεται ποσοστιαία αύξηση 21% στη μέση τιμή των καταλυμάτων στην Οία και 15% αύξηση τζίρου».

Έτερο παράδειγμα καταλύματος στα Φηρά, όπως συμπληρώνει ο κ. Λεοντόπουλος, κινείται 20% πάνω σε πληρότητα ( από 63% στο 83%) ενώ για το 2017, που είναι η δεύτερη χρονιά λειτουργίας του, έχει διπλασιάσει τη μέση τιμή του καταγράφοντας 69% αύξηση στα έσοδα.

«Ένα ακόμα υγιές παράδειγμα ξενοδοχειακού καταλύματος στον Περίβολο, το οποίο δουλεύει κατά κύριο λόγο με tour operating, μιας αγορά δηλαδή που δεν είναι τόσο επιρρεπής σε μεγάλες αλλαγές – παρουσιάζει αύξηση 10% στις πληρότητες από 62% στο 72% χωρίς να πουλάει τις πανάκριβες τιμές της καλντέρας. Επιπλέον παρουσιάζει 8% αύξηση στη μέση τιμή του και 25% αύξηση στον τζίρο του».

Σύμφωνα με τον κ. Λεοντόπουλο η μέση αύξηση που παρατηρείται στον τζίρο είναι της τάξης του 8 ανά περιπτώσεις και 10% ανάλογα με το κατάλυμα. Την εν λόγω αύξηση τζίρου, όπως συμπληρώνει, βίωσαν περισσότερο τα καταλύματα μικρότερης δυναμικότητας, τα οποία πωλούν μέσω διαδικτύου κι έχουν την δυνατότητα να προχωρήσουν σε λογικές αυξήσεις της τιμής με βάση τη δύναμη της αγορά.

Ωστόσο η δυνατότητα αύξησης του τζίρου είναι μικρότερη σε σχέση με αυτή που θα μπορούσε να υπάρχει αν ζούσαμε μια κανονικότητα. Αυτός είναι και ο λόγος όπως εξηγεί που ούτε η περσινή ούτε και η φετινή χρονιά είναι ενδεικτικές, αφού δεν παρουσιάζουν μια εικόνα υγιούς πώλησης. «Η φόρα που πήραν τα ξενοδοχεία πέρυσι από τις last minute κρατήσεις συνεχίστηκε και στις αρχές του 2017 με παρακρατήσεις, οι ίδιοι οι ξενοδόχοι δεν ακολούθησαν παλαιότερες πολιτικές, όπως τεράστιες αυξήσεις, έκαναν ωστόσο λογικές αυξήσεις, γεγονός θετικό αφού αφενός μπορεί να απορροφηθεί κι αφετέρου δεν παρουσιάζει φαινόμενα κερδοσκοπίας που έχουμε δει στο παρελθόν.

Η πολιτική των μεγάλων αυξήσεων χωρίς κάποια μεγάλη ανακαίνιση στο κατάλυμα μπορεί να αποβεί καταστροφική όχι απλά για το ίδιο το ξενοδοχείο αλλά και για τον τουρισμό. Ο πελάτης θα νιώσει ότι πας να κυνηγήσεις κάτι εξωπραγματικό και δεν θα ανταποκριθεί. Πρέπει να έχουμε στο νου μας το προϊόν του τουρισμού σαν κάτι που έχει παρόν και μέλλον, που έχει προοπτική και σωστή πολιτική ώστε να υπάρξει βιωσιμότητα και αειφορία».

«Βουλιάζουν» τα νησιά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου

Την ανοδική τουριστική κίνηση και τους sold out προορισμούς επιβεβαιώνουν και στα στοιχεία της γνωστής πλατφόρμας online κρατήσεων  booking.com, η οποία περιλαμβάνει την πλειονότητα των δωματίων ελληνικών ξενοδοχείων και άλλων τουριστικών καταλυμάτων. Με μια εκτενή αναζήτηση παρατηρεί κανείς πως την περίοδο απόλυτης αιχμής Ιουλίου-Αυγούστου, οι hot-spot προορισμοί παρουσιάζουν πληρότητες άνω του 90%.

Τα στοιχεία αφορούν στα επίπεδα πληρότητας που εμφανίζονται να καταγράφουν γνωστές παραθεριστικές περιοχές, με βάση κρατήσεις για διακοπές δύο εβδομάδων στο διάστημα1 έως 15 Αυγούστου.

Με βάση τα στοιχεία αυτά η πληρότητα στη Μύκονο κινείται ήδη στα επίπεδα του 87%, ενώ στον έτερο πόλο του κορυφαίου δίδυμου κορυφής του ελληνικού τουρισμού, τη Σαντορίνη, τα δωμάτια αποτελούν είδος προς εξαφάνιση, με την πληρότητα να φθάνει το 93%. Πολύ καλά κινούνται και τα άλλα νησιά των Κυκλάδων, όπως για παράδειγμα η Πάρος και η Νάξος που παρουσιάζουν πληρότητες 94% και 96% αντίστοιχα.

Κορυφαίος προορισμός στις επιλογές των επισκεπτών αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά η Μύκονος, με πληρότητα που φτάνει το 90% και φυσικά η Σαντορίνη που καταγράφει πληρότητα 97%. Συγκεκριμένα τα Φηρά παρουσιάζουν πληρότητα 99% στην πλατφόρμα της booking.com.

Το ίδιο εντυπωσιακό ποσοστό πληρότητας,99%, παρουσιάζει και η Κεφαλονιά για τις συγκεκριμένες ημερομηνίες ενώ εξαιρετικά καλά κινούνται και τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου. Συγκεκριμένα στο 97% κινείται η Ζάκυνθος ενώ στο 98% η Κέρκυρα.

100% πληρότητα το ίδιο διάστημα καταγράφει η Ναύπακτος, γεγονός που εξηγείται εν μέρει από τον μικρό αριθμό καταλυμάτων που διαθέτει. Εξαιρετικά καλά πηγαίνει και το Ναύπλιο συγκεντρώνοντας πληρότητα 92%.

Την τιμητική της έχει και η Κρήτη με τα Χανιά να παρουσιάζουν πληρότητα 96%, το Ηράκλειο 92%, το Ρέθυμνο 97% ενώ ο Άγιος Νικόλαος 95%.

Κοντά στο 90%, συγκεκριμένα 89%, κινείται και η Ρόδος ενώ sold out μοιάζουν και τα υπόλοιπα Δωδεκάνησα. Συγκεκριμένα η Κάρπαθος παρουσιάζει πληρότητα 82%, η Κάλυμνος 71% ενώ στο 72% κινείται και η Τήλος.

Σε μια προσπάθεια να αφήσουν πίσω τους την κακή χρονιά 2016 Κως και Μυτιλήνη κινούνται εξίσου καλά με πληρότητες να αγγίζουν το 65% και 66% αντίστοιχα.

Ακόμα και οι Σποράδες ξεπερνούν το 90% με την Σκόπελο να φτάνει το 98% και την Σκιάθο το 96% το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου.

Τέλος στο 95% φτάνει η πληρότητα στον νομό Χαλκιδικής ενώ και με εξίσου θετικούς ρυθμούς κινούνται Μονεμβασιά (93%), Μάνη (96%) και Πρέβεζα (91%).

Ξεπέρασαν τα 4,5 εκατομμύρια οι τουρίστες στο πρώτο πεντάμηνο του 2017

Το θετικό πρόσημο του τουρισμού επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος. Σύμφωνα με αυτά, το πρώτο πεντάμηνο του έτους η εισερχόμενη τουριστική κίνηση αυξήθηκε κατά 2,5% αγγίζοντας τα 4,584 εκατομμύρια ταξιδιώτες έναντι 4,475 εκατομμύρια την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

Οι εξελίξεις αυτές είχαν ως αποτέλεσμα οι ταξιδιωτικές εισπράξεις να εμφανίσουν αύξηση κατά 0,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016 και να διαμορφωθούν στα 2,067 δισ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην αύξηση κατά 5,4% των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-28, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 1.285 δισ. ευρώ, καθώς οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών εκτός της ΕΕ-28 μειώθηκαν κατά 6,4% και διαμορφώθηκαν στα 689 εκατ. ευρώ.