Πλούσια είναι αυτή η κινηματογραφική εβδομάδα με την οποία διανύουμε το δεύτερο του Νοεμβρίου, με οκτώ ταινίες, γεμάτες περιπέτεια, σούπερ ήρωες, αληθινές ιστορίες και οικογενειακά δράματα.
Ο Batman και η Wonder Woman συγκεντρώνουν την ελίτ των υπερηρώων, για να σώσουν την ανθρωπότητα, στήν ταινία Justice League, ταινία που θα μονοπωλήσει (απο οτι φαίνεται) το ενδιαφέρον των θεατών, αυτή την εβδομάδα, ενω ο μεγάλος auter Michael Haneke, με την ταινία του Happy End, παραδίδει ενα οικογενειακό δράμα με δόσεις μαύρου χιούμορ. Ο Jake Gyllenhaal δίνει μια φοβερή ερμηνεία στήν, βασισμένη σε αληθινή ιστορία, ταινία Stronger, και στόν ρόλο του Jeff Bauman ο οποίος επέζησε της τρομοκρατικής επίθεσης στη Βοστώνη το 2013 κατά τη διάρκεια του μαραθωνίου της πόλης, και αναδείχθηκε σε ηρωϊκό πρόσωπο από τους κατοίκους. Ο Raul Peck στήν δεύτερη παρουσία του αυτόν τον μήνα, μετά την ταινία The Young Karl Marx, μας παρουσιάζει το εκπληκτικό ντοκιμαντέρ I’m Not Your Negro που ανατρέχει στην ιστορία των φυλετικών διακρίσεων στις ΗΠΑ. Την γεμάτη κινηματογραφική εβδομάδα κλείνουν οι ταινίες: D’Ardennen, ενα μικρό διαμαντάκι που μας έρχεται απο το Βέλγιο και μας αφηγείται την εκρηκτική σχέση ανάμεσα σε δύο αδέλφια με παράνομο παρελθόν και παρόν, το οικογενειακό δράμα Ανεμιστήρας, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Δημήτρη Μπίτου, η ελληνική ταινία Lines, ενα δράμα με γνώμονα την οικονομική κρίση και το animation Seafood που μας διηγείται τις θαλασσινές περιπέτειες του μικρού καρχαρία Παπ.
Ας δούμε όμως αναλυτικά τις νέες ταινίες της εβδομάδας:
Stronger
Υπόθεση: Η αληθινή ιστορία του Τζεφ Μπάουμαν, ενός συνηθισμένου ανθρώπου που ενέπνευσε την πόλη του, αλλά και ολόκληρο τον κόσμο, όταν έγινε σύμβολο ελπίδας μετά τη βομβιστική επίθεση στον Μαραθώνιο της Βοστώνης το 2013.
Άποψη: Διαβάστε την αναλυτική κριτική της ταινίας εδω
Ηappy end
Υπόθεση: Μια αστική οικογένεια καλείται να αντιπετωπίσει μια σειρά προβλημάτων που προκύπτουν στις επαγγελματικές και μεταξύ τους σχέσεις, αδιαφορώντας για σημαντικά κοινωνικά ζητήματα όπως η προσφυγική κρίση που βρίσκεται στο φόντο.
Μη σας παραπλανεί ο τίτλος: τίποτα το «happy» δεν υπάρχει στη ζωή της οικογένειας Λοράν. Η Αν (Isabelle Huppert) έχει αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση από τον πατέρα της, Ζορζ (Jean-Louis Trintignant) λόγω της προχωρημένης του ηλικίας. Η Αν έχει επίσης να διαχειριστεί τις πιθανώς καταστροφικές συνέπειες ενός εργατικού ατυχήματος σε ένα από τα εργοτάξια της επιχείρησης, το οποίο ίσως είναι σφάλμα του γιου της και μελλοντικού διαδόχου της στην κεφαλή της εταιρείας (Φρανζ Ρογκόφσκι), ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζει τον γάμο της με τον Λόρενς (Toby Jones). Εν τω μεταξύ, ο αδερφός της (Mathieu Kassovitz) αναλαμβάνει την επιμέλεια της έφηβης κόρης του από τον πρώτο του γάμο μετά τη μυστηριώδη δηλητηρίαση της μητέρας της και πρώην συζύγου του. Κι εκείνος, όμως, κρύβει μυστικά, τα οποία θα μπορούσαν να βάλουν σε κίνδυνο τον δεύτερό του γάμο…
Κάτι σαν ανεπίσημο σίκουελ του υπερ-επιτυχημένου «Αγάπη» (Χρυσός Φοίνικας και Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας), το «Happy End» σημαίνει ταυτόχρονα την επιστροφή του Haneke στις θεματικές που τον έχουν απασχολήσει περισσότερο στην καριέρα του: η νοσηρότητα που κρύβει μια μπουρζουά οικογένεια, η ένταση ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές και κοινωνικές τάξεις, η υποκρισία της κοινωνίας απέναντι στους πιο αδύναμους, η βία που ξεπηδάει ξαφνικά από τις αναπάντεχες στιγμές, οι πληγές που έχει δεχθεί η ανθρώπινη επικοινωνία παρά την αφθονία της τεχνολογίας. Και το κάνει χωρίς να χάνει το χαρακτηριστικό του χιούμορ. Ντύνει την ιστορία του με αριστουργηματικά καυστικές στιγμές, όσο οι χαμένες ψυχές στο κέντρο της προσπαθούν να βγουν από τα αδιέξοδά τους, σε ένα πορτρέτο μιας οικογένειας και μιας κοινωνίας, σε βαθιά κρίση.
Ο Ζαν-Λουί Τρεντινιάν, αυτός ο μεγάλος ηθοποιός δίνει για άλλη μια φορά μια συγκλονιστική ερμηνεία με μαύρο χιούμορ, υποδυόμενος τον πατριάρχη των Λοράν που “ψάχνει” έναν τρόπο να πεθάνει, Το παγωμένο χαμόγελο και η αναμφισβήτητη γοητεία της Isabelle Huppert (μούσα του Haneke), είναι η πλέον ιδανική για τον ρόλο της ψυχρής Αν, ενώ οMathieu Kassovitz δίνει εδω, ίσως, την πιο ώριμη ερμηνεία του.
3/5
D’Ardennen
Υπόθεση: Οι Αρδέννες αποτελούν μια αιματηρή ιστορία εκδίκησης και μάταιης βίας στην καλύτερη παράδοση των αδερφών Coen και με ένα στιλιζάρισμα που θυμίζει το σινεμά του Tarantino. Τα αδέρφια Ντέιβ και Κένι ξανασμίγουν μετά την αποφυλάκιση του Κένι τέσσερα χρόνια έπειτα από μια αποτυχημένη ληστεία. Ενώ ο απροσάρμοστος Κένι είναι έτοιμος να μπλέξει και πάλι με τα ναρκωτικά, ο Ντέιβ και η Συλβί, το κορίτσι που άφησε πίσω ο Κένι, έχουν υιοθετήσει μαζί ένα πιο καθαρό τρόπο ζωής. Τίποτε όμως δεν θα είναι ίδιο ανάμεσα στα αδέρφια καθώς ξεδιπλώνονται μια σειρά από αποκαλύψεις και το έγκλημα ενώνει και πάλι τις τύχες τους σε ένα αναπάντεχο θρίλερ η τελευταία πράξη του οποίου λαμβάνει χώρα στις περίφημες Αρδέννες του Βελγίου.
Άποψη: Γράφει ο Γιάννης Παναγούλιας…
Ντεμπούτο στη σκηνοθετική καρέκλα για τον Robin Pront, μέσα απο ένα δράμα που σε στιγμές θυμίζει έντονα ποιοτικό, αμερικανικό προϊόν, δομημένο μάλιστα με «σκληρή» αφήγηση και εξίσου ισοπεδωτικό φινάλε. Ο Βέλγος, αφήνει άριστες εντυπώσεις, είτε γράφοντας τα δρώμενα του «D’Ardennen», είτε προβάλλοντας τα μέσα απο το φακό του.
Οι Αρδέννες, ως μνημείο μιας καθοριστικής μάχης απέναντι στα ναζιστικά στρατεύματα, μετατρέπονται εδώ σε σύμβολο ανάμνηση της παιδικής αθωότητας των δυο προταγωνιστων, καθοριστικό όσο και καθαρτήριο. Επιβλητικός, σκοτεινός, με σινεμασκόπ φωτογραφία, ο δημιουργός, ξεδιπλώνει μεθοδικά μια αιματηρή ατμόσφαιρα έντονα πεσιμιστική, χωρίς ποτέ να αγνοεί τον κοινωνικό περίγυρο των ηρώων του. Φτάνει με αυτό το τροπο να καταγράψει την άλλη Ευρώπη, που με τη σειρά της πνίγεται μέσα στα προσχήματα και το σαθρό αφήγημα της ευρωστίας των πολιτών της.
Γυρισμένη με αποχρώσεις γκρίζου και μπλε, με ένα soundtrack γεμάτο τέκνο που ακούγεται περισσότερο σαν επίθεση με σφυριά παρά σαν μουσική, το «D’Ardennen» δεν αναφέρεται μόνο στην αντιπαλότητα μέχρις εσχάτων δυο αδελφών, αλλά κρατά και το ύφος της πολιτικής δήλωσης, άρτιας συνδεδεμένης με το ιδιοσυγκρασιακό υπόβαθρο της κοινωνίας που πραγματεύεται. Στη χώρα μας αν και καταφτάνει καθυστερημένα, εντούτοις αποτελεί μια αξιόλογη κινηματογραφική επιλογή.
3/5
Justice League
Υπόθεση: Ωθούμενος από την αποκατεστημένη πίστη του στην ανθρωπότητα και εμπνευσμένος από την ανιδιοτελή πράξη του Superman, ο Bruce Wayne ζητά τη βοήθεια της νέας του συμμάχου, Diana Prince, για να αντιμετωπίσει έναν ακόμη πιο επικίνδυνο εχθρό. Μαζί, ο Batman και η Wonder Woman δρουν γρήγορα για να βρουν και να στρατολογήσουν μια ομάδα μετά-ανθρώπων που θα αντισταθούν σ’ αυτήν την καινούργια απειλή. Αλλά, παρά τη δημιουργία αυτής της χωρίς προηγούμενο λεγεώνας ηρώων – Batman, Wonder Woman, Aquaman, The Flash και Cyborg – μπορεί να είναι ήδη πολύ αργά για να σωθεί ο πλανήτης από μία επίθεση καταστροφικών διαστάσεων.
Άποψη: Διαβάστε την αναλυτική κριτική της ταινίας εδω
I am not your negro
Με μια αφήγηση που αποτελείται εξ ολοκλήρου από τα λόγια του σαρωτικού συγγραφέα Τζέιμς Μπάλντουιν (1924- 1987), από προσωπικές του εμφανίσεις και από το κείμενο του τελευταίου του βιβλίου “Remember This House” που έμεινε ημιτελές, το ντοκιμαντέρ του Ραούλ Πεκ είναι η επιτομή του “black power”.
Με την εκπληκτική αφήγηση του Samuel Jackson η ταινία του Peck “μιλάει” με ψυχή και αναφέρεται στους τραγικούς θανάτους των ηγετών του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα Malcolm X Martin Louther King και Medgar Evers, ενω παράλληλα καταδεικνύει το πώς η εικόνα και η πραγματικότητα των μαύρων στη σημερινή Αμερική είναι κατασκευασμένη και επιβεβλημένη.
3/5
Ανεμιστήρας
Υπόθεση: Ο «Ανεμιστήρας» εκτυλίσσεται στη Δραπετσώνα και ακολουθεί την οικογένεια του Άλκη, της Μάχης και της 11χρονης κόρης τους, Λεμονιάς. Η ιστορία ξεκινά όταν η Λεμονιά εμφανίζεται ξαφνικά μπροστά στους γονείς της, διακόπτοντας έναν από τους συνεχείς καυγάδες τους, με μια χειροβομβίδα στα χέρια… Με τις κοινές διαδικτυακές τις γνώσεις, την απασφαλίζει και την ίδια στιγμή γίνεται ο «σκηνοθέτης» της οικογενειακής τους ζωής εξαναγκάζοντας τους υπό την απειλή της έκρηξης να κοιτάξουν ο ένας τον άλλο μέσα από τη δική της οπτική, σε ένα σκληρό παιχνίδι εναλλαγής ρόλων μεταξύ ζωής και θανάτου.
1,5/5
Lines
Υπόθεση: Επτά διαφορετικές ιστορίες συνθέτουν το ψηφιδωτό της ελληνικής κρίσης, που οδηγεί σε συναισθηματικό αδιέξοδο και ηθική δυσπραγία ανθρώπους όλων των ειδών και των τάξεων.
Άποψη: Επτά διαφορετικοί άνθρωποι φτάνουν στα όριά τους σε μια χώρα που καταρρέει. Αν και υπάρχουν ανάμεσά τους εμφανείς συγγενικές, φιλικές, αλλά και τυχαίες συνδέσεις, πιο πολύ όλους τους ενώνει η ίδια πράξη: ένα τηλεφώνημα σε ένα κέντρο ψυχολογικής υποστήριξης, στη «Γραμμή ζωής».
Ο Βασίλης Μαζωμένος, εμπνευσμένος από την αύξηση των αυτοκτονιών λόγω κρίσης, καταγράφει με ζοφερή ατμόσφαιρα μέσα από οριακές συνθήκες και προφανείς συμβολισμούς, τη σύγχρονη Ελλάδα.
2/5
See Food
Υπόθεση: Το καρχαριάκι ανακαλύπτει μία σειρά από υφάλους γεμάτους με αυγά τα οποία όμως λαθροκυνηγοί έχουν ήδη βρει και κλέβουν, και ο Παπ αποφασίζει να τους σταματήσει.