The Lord of the Rings: The Return of the King (4K UHD κριτική) – Cineramen

0
100

Βαθμολόγησε το άρθρο

[Total: 0    Average: 0/5]


We come to it at last… the great battle of our time.”

  • Γράφει ο Παναγιώτης Πυλαρινός (CinemaFiles)

Όλα τα ωραία κάποτε τελειώνουν… έτσι και εμείς φτάσαμε στο τρίτο μέρος μιας τριλογίας που ξαναόρισε την λέξη επικό, δίνοντας στο magna opus του Peter Jackson το φινάλε που της άξιζε , ενω στίς 29 Φεβρουαρίου του 2004 η ταινία θα βραβευτεί με 11 Oscar (απο τα 11 που είχε προταθεί ισοφαρίζοντας τις ταινίες Ben-Hur του 1959 (12 υποψηφιότητες) και Titanic (14 υποψηφιότητες), κερδίζοντας έτσι την απόλυτη καταξίωση , ενω για πολλούς (μαζί και εμείς) θεωρείται η καλύτερη ταινία fantasy που έχει υπάρξει ποτέ.

Ο Jackson και με τούτο το κινηματογραφικό του επίτευγμα , βάζει στο “κόλπο” φαν των βιβλίων και μη , μεταφέροντας στόν θεατή πλειάδα συναισθημάτων , ενω με την πολιορκία της Minas Tirith και την επική μάχη στον κάμπο του Pelennor , έδωσε στόν κινηματογράφο κάτι μοναδικό που πολύ δύσκολα θα ξεπεραστεί στο μέλλον .

Στο διά ταύτα εμείς . Όπως και δυο προηγούμενες ταινίες , έτσι και το Return of the King αποτελεί την τρίτη και τελευταία ταινία του σετ The Lord of the Rings : The Motion Picture Trolgy σε 4Κ , που κυκλοφόρησε στίς 1/12. H συλλογή περιέχει 9 4Κ δίσκους , με τις κινηματογραφικές , αλλά και τις Extended εκδόσεις των ταινιών. Να θυμήσουμε οτι στο “πακέτο” είναι διαθέσιμα μόνο τα 4Κ δισκάκια , χωρίς τα blu-ray, ως είθισται . Και αυτό γιατί το καλοκαίρι που μας έρχεται , η Warner θα κυκλοφορήσει την Ultimate Collectors Edition , με ολα τα “καλούδια”.

Πρίν ασχοληθούμε και με το τρίτο μέρος με την εικόνα και τον ήχο , ας σας “ζαλίσουμε” (αλλά για τελευταία φορά) ,,, με τα τεχνικά . Όλες οι ταινίες στα 4Κ bluray της τριλογίας (Theatrical και Extended) , είναι “απλωμένες” σε 9 δίσκους (1 δίσκος για την κάθε Theatrical και οι κλασικοί 2 δίσκοι για την εκάστοτε Extended ταινία) των 100GB (BD-100) , ενω έρχονται εξοπλισμένα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας εικόνας και ήχου … κάτι που σημαίνει Dolby Vision και HDR10 για την εικόνα και Dolby Atmos για τον ήχο.

Για το restoration της ταινίας , όπως τα δυο προηγούμενα μέρη , έτσι και η “ Επιστροφή “ γυρίστηκε σε 35αρι (mm) φίλμ σε μορφή Super 35 και χρησιμοποιώντας μια μεγάλη ποικιλία μηχανών : Arriflex, Arricam, Mitchell και Moviecam με φακούς Zeiss Ultra Prime και Angenieux Optimo. Και όπως οι “Πύργοι” , έτσι και τούτο ολοκλήρωσε την επεξεργασιά του ως Digital Intermediate.

Και εδω όμως και για αυτό το νέο remaster σε Ultra HD , ο Peter Jackson μαζί με την ομάδα του Park Road Post (το post-production studio που ανήκει στην WingNut Films) επέστρεψαν και σάρωσαν το αρχικό αρνητικό της κάμερας σε ανάλυση 4K , ενω στη συνέχεια έγινε σάρωση των VFX πλάνων που ολοκληρώθηκαν ψηφιακά (αλλά σε ανάλυση 2Κ), ώστε να δημιουργηθεί ενα νέο 4K Native Digital Intermediate . Color correction & color grading επανεκτιμήθηκαν πλήρως , με την επεξεργασία να ξεκινά ουσιαστικά από το μηδέν , μια διαδικασία που περιλάμβανε και την “αναβάθμιση” τους με High Dynamic Range ( HDR10 και Dolby Vision είναι διαθέσιμα στους δίσκους) , ενω η επεξέργασία έγινε (ξανά) απο τον Peter Doyle (τον αρχικό digital colourist των ταινιών) , κάτω απο την προσωπική εποπτεία και έγκριση από τον Peter Jackson.

Για άλλη μια φορά, η Warner Bros., με την μεταφορά της ταινίας στα 2160p προσφέρει μια θαυμάσια εικόνα που εξισορροπεί την μέγιστη λεπτομέρεια και ακρίβεια με τη φανταστική χρήση του HDR , σε επίπεδο αναφοράς . Τα 92 και 84 gigabytes που χρησιμοποιούν οι δυο δίσκοι “πιάνουν τόπο” , σε κάθε βήμα αυτού του τελευταίου σκέλους του ταξιδιού , με την εικόνα να παραμένει τολμηρή , απο την αρχική σεκάνς με την ιστορία του Sméagol μέχρι τα Grey Havens , και εξαιρετικά εντυπωσιακή. Τα over the top χρώματα που δίνει το HDR – τα οποία, πάλι, αυξάνουν δραματικά τα επίπεδα αντίθεσης και το βάθος – χρησιμοποιούνται άριστα κατά την διάρκεια των 4 ωρών , με αναρίθμητες σκηνές αναφοράς : κατά τη διάρκεια του ονείρου της Arwen , την διαδρομή του Gandalf πρός την Minas Tirith και τα τραχιά πέτρινα τείχη της , το λαμπερό Palantir και πάρα πολλές άλλες , που είναι πραγματικά δύσκολο να τις πούμε όλες και με λόγια , καθώς το αποτέλεσμα δημιουργεί αυξημένο ρεαλισμό , αλλά εξακολουθεί να παραμένει πιστό και μέσα στα ευρύ οπτικά όρια της τριλογίας.

Και εδω – όπως και στις προηγούμενες δυο ταινίες – και προς τιμήν του Jackson και της ομάδας του , δεν υπάρχουν αλλαγές ή διορθώσεις οποιουδήποτε CGI , ενω το τελευταίας τεχνολογίας color grade (μαζί με την χρήση HDR) έκανε το θαύμα του , καθώς κατάφερε (και αυτό ισχύει και για τις τρείς ταινίες) να ενσωματώσει live action και CGI πολύ καλύτερα απο οτι περίμεναν οι ίδιοι … μαζί και εμείς . Δεν θα είναι ποτέ τέλειο , αλλά , για μια ταινία και μια τριλογία που σε λίγο κλείνει τα 20 (!) , κατάφεραν μια υπέροχη μετάβαση στον κόσμο των 4K.

Με απλά λόγια, το Return of the King φαίνεται απολύτως εκπληκτικό και εντυπωσιακά καλύτερο από ό,τι έχετε ξαναδεί σε οποιοδήποτε φορμά.

Για άλλη μια φορά , το ολοκαίνουργιο mix σε Dolby Atmos “σκορπάει τον τρόμο” . Κάθε κανάλι, “ ασχολείται “ με τη δημιουργία ενός μοναδικού ηχητικού πεδίου , που είναι – το λιγότερο – αναφοράς. Προφανώς , το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα είναι η Μάχη των Pelenor Fields, η οποία δεν παρουσιάζει καμία μα καμία έλλειψη διακριτών εφέ στήν διάταξη 7.1.4 που βιώσαμε , με ισχυρό διαχωρισμό και δυναμικά , τα οποία καθιστούν καθαρά μια εξαιρετικά ευρεία σκηνή που δημιουργεί ρίγη.

Άλλες στιγμές που “τροφοδοτούν” επίσης την αποτελεσματικότητα των καναλιών ύψους του Atmos , είναι η εκπληκτική σκηνή των Nazguls που πετούν πάνω απο την Minas Tirith , την σχεδόν αθόρυβη προσέγγιση της γιγαντιαίας αράχνης Shelob, και φυσικά η καταστροφή της Mordor.

Για τέλος να αναφέρουμε και τις σαρωτικές και δραματικές μουσικές εξάρσεις του score , του Howard Shore , για το οποίο μάλιστα κέρδισε και το Όσκαρ (μαζί με τη δουλειά του στο Fellowship), Ενα score που αναδεικνύεται με το mix του Dolby Atmos … σκηνή αναφοράς , το άναμα των φάρων του Amon Dîn. Όπως πάντα , ο διάλογος είναι κάθαρος , ενω το κανάλι LFE δεν σταματά να βρυχάται. Από κάθε άποψη, είναι ένα άλλο κορυφαίο mix Atmos που δίνει μια πραγματικά εντυπωσιακή ηχητική “σκηνή” που ξεπερνά εύκολα όλες τις προηγούμενες εκδόσεις της ταινίας.

Το Return of the King τελειώνει την τριλογία LOTR με ενα μεγάλο bang! Και μαζί ένα μεγάλο κινηματογραφικό άθλο , χαρίζοντας μας , με αυτό τον τρόπο κάτι τόσο αυθεντικό και μαγικό, μαζί με πολλές από τις πιο επικές και αξέχαστες στιγμές.

O Peter Jackson , απο την άλλη , μαζί με την αμάδα του και φυσικά την Warner Bros. , δείχνει για άλλη μια φορά την αγάπη του για το έπος του Tolkien , δινοντάς μας την ευκαιρία να απολαύσουμε σε απαράμιλλη ποιότητα ήχου και εικόνας την αγαπημένη κινηματογραφική τριλογία του. Η εξαιρετική νέα μεταφορά σε native 4K , με το καταπληκτικό της χρώμα και την – ώρες, ώρες – εξωφρενική λεπτομέρειά της , καθώς και ένα εκπληκτικό Dolby Atmos που πραγματικά , εκτός απο το γεγονός οτι με μετέφερε με έναν μοναδικό τρόπο στήν Μέση-Γη , με πήγε στήν αίθουσα κινηματογράφου που τα είδα για πρώτη φορά.

Παρά το γεγονός οτι το σετ του Lord of the Rings: The Motion Picture Trilogy 4K δεν περιέχει καθόλου εξτρά, αλλά, και τα bluray, δεν αναιρεί το γεγονός οτι τούτη η συλλογή είναι ενα οπτικό-ακουστικό υπερθέαμα που αξίζει να “ επενδύσετε “ επάνω του.

Εικόνα: ★★★★★

Ήχος: ★★★★★

Cineramen

Νίκος Δρίβας

Νίκος Δρίβας

Facebook Twitter Google+

Δημιουργός και συντάκτης του www.cineramen.gr αλλά κυρίως φανατικός του σινεμά

Δείτε ακόμα στο Cineramen

Πηγή