Ξενοδοχειακοί κολοσσοί… σαλπάρουν για Πειραιά

0
84

Μεγάλα ονόματα της διεθνούς ξενοδοχειακής αγοράς, όπως Μarriott, Accor, αλλά και η άρτι αφιχθείσα στην ελληνική αγορά WyndhaΜ, επιδεικνύουν εσχάτως μεγάλη κινητικότητα, αφού διαπιστώνουν μεγάλο έλλειμμα στην ευρύτερη περιοχή σε μονάδες υψηλών προδιαγραφών και αναζητούν τώρα τα κατάλληλα σημεία για να βάλουν τις… υπογραφές τους, προσβλέποντας (και) στους πελάτες της κρουαζιέρας. Την ίδια στιγμή, από το εγχώριο real estate η DiΜand έχει ήδη πάρει θέση στο λιμάνι υλοποιώντας την πρώτη φάση ενός από τα μεγαλύτερα προγράμματα ανάπλασης με συμμέτοχο την εισηγμένη Grivalia ΑΕΕΑΠ στα παλιά κτίρια της Παπαστράτος, στην καρδιά της πόλης.

Σε αναζήτηση χρηματοδότησης βρίσκονται και άλλα δύο ξενοδοχειακά projects από την εταιρεία ανάπτυξης Hatsios DevelopΜent και τη ΜΕΚΤΗΜΑ του ομίλου Μεταξά, που συνδέεται με τη γνωστή εταιρεία παραγωγής αλκοολούχων ποτών. Θέση στον Πειραιά φαίνεται να έχει πάρει, κατά τις πληροφορίες, και ο ομογενής από τη Βενεζουέλα Θόδωρος ∆ουζόγλου, με μία νέα εξαγορά υφιστάμενης ξενοδοχειακής μονάδας.

Εκτός των ιδιωτών επενδυτών, η Περιφέρεια Αττικής επαναφέρει στο προσκήνιο το θέμα της ανάπλασης της πρώην λιμενοβιομηχανικής ζώνης των Λιπασμάτων ∆ραπετσώνας, έστω και με έναν πιο «θεωρητικό» αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, ενώ ο ∆ήμος Πειραιά δηλώνει αρωγός στις προσπάθειες των ιδιωτών για παρεμβάσεις και φέρεται να έχει δεχτεί κρούσεις για αξιοποίηση του «στοιχειωμένου» Πύργου, αλλιώς Εμποροναυτιλιακού Κέντρου Πειραιά, που παραμένει κουφάρι για πάνω από τέσσερις δεκαετίες.

Oσον αφορά τις διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες, ο όμιλος Μarriott, μετά από τριετές… διάλειμμα, ανακοίνωσε πριν από λίγους μήνες την επανατοποθέτησή του από το 2018 στην ελληνική πρωτεύουσα με το νέο «Μarriott», μετά την ανακαίνιση του ξενοδοχείου «Μetropolitan» στη λεωφόρο Συγγρού.

Παράλληλα, εδώ και μήνες βρίσκεται σε επαφές προκειμένου να τοποθετηθεί και στον Πειραιά, αυτή τη φορά, σύμφωνα με τις πληροφορίες, μέσω του ανερχόμενου brand του ομίλου Μoxy. Τα «Μoxy» αποτελούν το νέο μέλος της οικογένειας των Μarriott, απευθύνονται στη νέα γενιά ταξιδιωτών, των Μillennials (της γενιάς που έχει γεν-νηθεί μεταξύ 1980-2000), και αναπτύσσονται αυτή τη στιγμή εντός και εκτός ευρωπαϊκής αγοράς. Ενδεικτικά, έως το 2018 ο όμιλος έχει ανακοινώσει τη λειτουργία συνολικά 44 νέων ξενοδοχείων «Μoxy» σε Ευρώπη (Μεγάλη Βρετανία, Ιταλία, Γερμανία, Αυστρία κ.α.) και Αμερική, τα οποία θα προστεθούν στο δίκτυο των ήδη 8 λειτουργούντων.

Στην Ελλάδα ο όμιλος προχώρησε σε συμφωνία με την Eθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ γι τη λειτουργία του πρώτου «Μoxy» στην Πάτρα, στο ακίνητο Μορέας που αγόρασε η εισηγμένη, ενώ το δεύτερο υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να είναι στον Πειραιά. Προς την ίδια κατεύθυνση, πραγματοποιώντας το τελευταίο διάστημα διερευνητικές επαφές και συζητήσεις για το λιμάνι, κινούνται η αμερικανική WyndhaΜ, που έκλεισε αισίως τον πρώτο μήνα λειτουργίας της στην ελληνική αγορά με το 5άστερο «WyndhaΜ Grand Athens» στην πλατεία Καραϊσκάκη, στο κέντρο της Αθήνας (άνοιξε στις αρχές ∆εκεμβρίου), αλλά και η αλυσίδα Novotel του ομίλου της Accor.

Oπως σημειωσαμε, στους καινούριους επενδυτές του λιμανιού περιλαμβάνεται και ο ομογενής κ. ∆ουζόγλου, ο οποίος, κατά τις πληροφορίες, προχωρά σε μία νέα επενδυτικη κίνηση στο κομμάτι του τουρισμού, μετά την απόκτηση του ξενοδοχείου «Πεντελικόν» στην Κηφισιά και του «Λητώ» στη Μύκονο. Πρόκειται για μονάδα 3 αστέρων και 74 δωματίων στην περιοχή πολύ κοντά στο γήπεδο Καραϊσκάκη και το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, την οποία σκοπεύει να ανακαινίσει. Ξενοδοχεία, γραφεία, επιπλωμένες κατοικίες, συνεδριακό κέντρο, μουσείο, πολυχώρο εκδηλώσεων, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει η μεγάλη επένδυση, συνολικού ύψους 100 εκατ. ευρώ, που προωθεί η εταιρεία ανάπτυξης DiΜand στον Πειραιά.

Προσβλέποντας στη βελτίωση του γενικότερου οικονομικού κλίματος

Για την πρώτη φάση της επένδυσης, ύψους 14 εκατ. ευρώ, η εταιρεία, με επικεφαλής τον κ. ∆ημήτρη Ανδριόπουλο, έχει υπογράψει ήδη σχετική συμφωνία με την Grivalia AEEAΠ, καθώς και μνημόνιο συναντίληψης με τον ∆ήμο Πειραιά. Το σύνολο της επένδυσης των 100 εκατ. ευρώ θα υλοποιηθεί σε ακίνητα της καπνοβιομηχανίας Παπαστράτος με δομημένους χώρους 60.000 τ.μ., σε μια περιοχή όπως αυτή του Αγίου ∆ιονυσίου, στην οποία και από την πλευρά του δήμου προωθείται ευρύ πρόγραμμα παρεμβάσεων ύψους 120 εκατ. ευρώ. Το έργο που στο σύνολό του αναμένεται να ολοκληρωθεί σε βάθος πενταετίας, φαίνεται να παρακολουθούν από κοντά και οι Κινέζοι της COSCO, οι οποίοι δείχνουν να ενδιαφέρονται τόσο για τα γραφεία όσο και για τις επιπλωμένες κατοικίες (π.χ. για τη φιλοξενία στελεχών τους).

Από την πλευρά της, η DiΜand αγόρασε από την Παπαστράτος, η οποία διαθέτει ιστορία 85 ετών στον Πειραιά, τρία ακίνητα: το πρώην κεντρικό κτίριο της καπνοβιομηχανίας,το λιθογραφείο της και το «κτίριο Βόμβα» το οποίο χρησιμοποιούνταν στο παρελθόν ως χώρος αποθήκευσης. Τα τρία οικοδομικά τετράγωνα βρίσκονται 250 μέτρα από το λιμάνι και 250 μέτρα από το μεγαλύτερο σύστημα μέσων σταθερής τροχιάς (τραμ, Προαστιακός, ΗΣΑΠ και υπό κατασκευή σταθμός της μπλε Γραμμής 3 του μετρό). Η πρώτη φάση της παρέμβασης, που έχει ήδη ξεκινήσει και υπολογίζεται να ολοκληρωθεί εντός του 2017, θα αφορά το κτίριο Βόμβα, σημερινής έκτασης 4.000 τ.μ. σε 5.500 τ.μ. οικόπεδο, το οποίο θα ανακατασκευαστεί σε επαγγελματικό 10.500 τ.μ. με επιπλέον 126 θέσεις στάθμευσης.

Ηδη η Grivalia Properties ΑΕΕΑΠ έχει συμφωνήσει την απόκτηση του 50% των μετοχών της Piraeus Port Plaza 1 Α.Ε., που θα τρέξει το έργο, έναντι τιμήματος 1,625 εκατ. ευρώ. Μετά το πέρας της ανακατασκευής του το ακίνητο θα εκμισθωθεί σε μεγάλους πολυεθνικούς οργανισμούς, η Grivalia έχει προσυμφωνήσει να εξαγοράσει το υπόλοιπο 50% της εταιρείας. Πρόκειται για την πρώτη επένδυση της Grivalia με τη μορφή κοινής εταιρείας (joint venture), ενώ η ίδια διατηρεί το δικαίωμα να συμμετάσχει και στις επόμενες φάσεις του έργου. Η συγκεκριμένη επένδυση θα συμβάλει σημαντικά, σύμφωνα με τους συντελεστές της, στην ανάπλαση και την ποιοτική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, θα δημιουργήσει σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας και θα αποτελέσει ισχυρό πόλο έλξης για παρόμοιες επενδύσεις.

Η βελτίωση του γενικότερου οικονομικού κλίματος σε συνδυασμό με την εξασφάλιση χρηματοδότησης είναι τα δύο μεγάλα ζητούμενα που έχουν πάει πίσω τις δύο έτερες επενδύσεις στο λιμάνι στον τομέα της φιλοξενίας. Πρόκειται καταρχάς για την επένδυση του ομίλου Μεταξά, μέσω της ΜΕΚΤΗΜΑ Α.Ε., στον Πειραιά, έργο ύψους 7 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει λάβει το πράσινο φως και από τον δήμο. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το project αναμένεται να προχωρήσει κάτω από την ομπρέλα ενός νέου επενδυτικού σχήματος, με τη συμμετοχή λιβανέζικων κεφαλαίων πουεπιδεικνύουν εσχάτως κινητικότητα στην ξενοδοχειακή αγορά της Αττικής.

Το νέο ξενοδοχείο θα δημιουργηθεί μετά την ανακατασκευή δύο όμορων εμπορικών κτιρίων, με χρήση αποθηκών και καταστημάτων επί της οδού Αριστείδου 16-18, δίπλα στο Λιμάνι και στον σταθμό του ΗΣΑΠ, τα οποία τη δεκαετία του ’60 στέγαζαν τις δραστηριότητες της γνωστής εταιρείας παραγωγής αλκοολούχων ποτών Μεταξά. Τα δύο κτίρια, συνολικής επιφάνειας 3.800 τ.μ., θα ανακατασκευαστούν πλήρως για τη δημιουργία 4άστερης ξενοδοχειακής μονάδας δυναμικότητας περίπου 100 δωματίων.

Μεγαλύτερη είναι η σχεδιαζόμενη επένδυση της Hatsios DevelopΜent, έργο «που σχεδιάζεται ώστε να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες για σύγχρονες ξενοδοχειακές υποδομές στον Πειραιά». Η επένδυση αφορά την αξιοποίηση ιδιόκτητου οικοπέδου επί της Ομηρίδου Σκυλίτση 62, που προορίζεται για την κατασκευή επίσης 4άστερου ξενοδοχείου 303 δωματίων, με θέα στην Ακρόπολη και τον Σαρωνικό.

Το τραμ, το μετρό, ο Δήμος και η Περιφέρεια

Το αυξανόμενο επενδυτικό ενδιαφέρον προκύπτει αφενός λόγω των δρομολογούμενων επενδύσεων της COSCO στελέχη της οποίας επίσης έχουν εκφράσει την ανάγκη για επιπλέον επενδύσεις σε ξενοδοχειακές υποδομές, αφετέρου λόγω των επικείμενων βελτιώσεων στο δίκτυο μεταφοράς της πόλης με τα έργα του τραμ και του μετρό, τα οποία όμως έχουν παρουσιάσει σημαντικές καθυστερήσεις. Αν και η πορεία των εργασιών δεν εξαρτάται από τον ίδιο τον δήμο,  μόλις προ ημερών ο δήμαρχος Γιάννης Μώραλης εξέφρασε την ελπίδα ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2017 το έργο του τραμ (αρχικά είχε ορίζοντα ολοκλήρωσης τον τρίτο μήνα του 2015!) θα ολοκληρωθεί – τουλάχιστον ως προς το κομμάτι που επιβαρύνει το κέντρο της πόλης και με τμηματική απόδοση δρόμων όπου υλοποιούνται εργασίες. Ως προςτο μετρό, το οποίο επίσης θα έχει θετικές συνέπειες στην κρουαζιέρα και το κεντρικό λιμάνι, δίνοντας λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Πειραιά, τα χρονοδιαγράμματα παραπέμπουν στο 2020.

Την ίδια στιγμή, μετά τη δημοπράτηση των έργων υποδομής για την πρώτη φάση ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου μέσα στον ∆εκέμβριο, η Περιφέρεια Αττικής έχει αναλάβει και τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για την παλιά ιστορία της ανάπλασης της πρώην λιμενοβιομηχανικής ζώνης των Λιπασμάτων ∆ραπετσώνας. Μια ανάπλαση που συζητείται τουλάχιστον την τελευταία εικοσαετία από υπουργούς παλιότερων κυβερνήσεων, αλλά και πρόσφατα επί ΣΥΡΙΖΑ.

Τώρα η προθεσμία για την υποβολή των σχετικών προτάσεων λήγει στις 24 Ιανουαρίου. Ο διαγωνισμός έχει «θεωρητικό» και εντελώς προκαταρκτικό ενδιαφέρον, αν ληφθεί υπόψη ότι η Περιφέρεια θέλει να συγκεντρώσει, σε πρώτη φάση, επιστημονικές ιδέες με στόχο τη διερεύνηση και αποσαφήνιση της μελετητικής παρέμβασης στην περιοχή των 640 στρεμμάτων της πρώην λιμενοβιομηχανικής περιοχής του ∆ήμου Κερατσινίου – ∆ραπετσώνας, προκειμένου να καταλήξει στις επικρατέστερες ιδέες-προτάσεις για την ανάπλαση της περιοχής.

Σημειωτέον ότι πέρα από το ενδιαφέρον φορέων που σχετίζονται τώρα ή παλιότερα με το ∆ημόσιο, όπως οι δημοτικές αρχές και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, ανάμεσα στους ιδιοκτήτες της έκτασης των 640 στρεμμάτων είναι και η Εθνική Τράπεζα μέσω της θυγατρικής της Πρότυπος Κτηματική Τουριστική, ο όμιλος Μελισσανίδη, ο οποίος έχει αποκτήσει τις πρώην εγκαταστάσεις της ΒP Hellas μέσω της Ηellenic EnviroΜental Center, και ο όμιλος εταιρειών Ηρακλής. Είναι ευνόητο ότι προκειμένου να προχωρήσουν τα όποια σχέδια ανάπλασης θα πρέπει προηγουμένως να έχει εξασφαλιστεί η συναίνεση όλων των ιδιοκτητών, ορισμένοι από τους οποίους έχουν δεσμεύσει σημαντικά κεφάλαια εντός της έκτασης.

Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική προκήρυξη, μέσω του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού «στόχος είναι να δοθεί η μελετητική κατεύθυνση διαμόρφωσης ενός αισθητικά βελτιωμένου περιβάλλοντος με ποικιλία χρήσεων και δράσεων.

Το αποτέλεσμα θα είναι η οπτική και χρηστική αναβάθμιση της περιοχής και του αστικού τοπίου προς όφελος του ευρύτερου περιβάλλοντος. Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η διατύπωση ιδεών για την ανάπλαση, αναβάθμιση και αξιοποίηση της πρώην λιμενοβιομηχανικής περιοχής του ∆ήμου Κερατσινίου – ∆ραπετσώνας από άποψη αρχιτεκτονική, πολεοδομική, αισθητική, λειτουργική, τεχνική και περιβαλλοντική».

Την τελευταία δεκαπενταετία πολλά έχουν μεταβληθεί στην περιοχή ανάπλασης, όπως το ότι έχει κατεδαφιστεί βιομηχανικός κτιριακός όγκος του πρώην εργοστασίου λιπασμάτων, έχουν κριθεί διατηρητέα και δεν κατεδαφίστηκαν κτίρια του υαλουργείου, της Ηλεκτρικής, το συγκρότημα των σιλό κ.λπ. Επιπλέον, επεκτάθηκε η λειτουργία του επιβατικού λιμανιού στην Ακτή Βασιλειάδη, ενώ κατασκευάστηκαν και τα τμήματα του προβλεπόμενου υπερτοπικού οδικού άξονα Πειραιά – Σχιστού.