Αυτοί είναι οι τρόποι με τους οποίους η βιομηχανία της μόδας θα γίνει πιο «πράσινη»!
Είναι προφανές πως το 2021 πρέπει να είναι η χρονιά στην οποία η βιομηχανία της μόδας ενισχύει τις δεσμεύσεις της για βιωσιμότητα. Παρόλο που η βιωσιμότητα έχει συζητηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, μια αναφορά του Global Fashion Agenda το 2020, διαπίστωσε πως οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου της βιομηχανίας μόδας – η οποία ευθύνεται για το 10% των παγκόσμιων εκπομπών – στην πραγματικότητα πρόκειται να φτάσουν τους 2,7 δισ. τόνους ετησίως, μέχρι το 2030.
Γι’ αυτό, όλα τα brands καλούνται να τηρήσουν επειγόντως αυτές τις δεσμεύσεις σχετικά με την μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Υπήρξαν ορισμένες ελπιδοφόρες εξελίξεις και είναι πιθανό πως θα δούμε περισσότερες από αυτές φέτος, είτε πρόκειται για την τάση του upcycling που κυριάρχησε στις πασαρέλες την άνοιξης / καλοκαίρι του 2021, ή την ανάπτυξη καινοτόμων υλικών και τεχνολογιών.
Τα καλά νέα είναι πως πολλές από τις απαντήσεις υπάρχουν ήδη. Εδώ λοιπόν, θα ρίξουμε μια ματιά σε επτά sustainable fashion trends που θα βοηθήσουν την βιομηχανία να επιτύχει ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
1. Αναγεννητική γεωργία:
Ένας αυξανόμενος αριθμός brands, όπως η Eileen Fisher και η Patagonia, αναζητούν λύσεις για την απομάκρυνση του CO2 από την ατμόσφαιρα. Αυτό συμπεριλαμβάνει την υιοθέτηση αναγεννητικών γεωργικών πρακτικών, μια μέθοδος καλλιέργειας που δεν συμπεριλαμβάνει όργωμα, αλλά βοηθάει στο να ξαναμπούν θρεπτικές ουσίες πίσω στο χώμα.
2. Climate positivity
Το «climate positivity» κίνημα εξετάζει το πως η μόδα μπορεί να έχει μια θετική επίδραση στο περιβάλλον, αντί απλώς να περιορίζει τις αρνητικές της επιπτώσεις.
Συναρπαστικές εξελίξεις σε αυτόν τον χώρο περιλαμβάνουν ένα δέρμα με αρνητικό αποτύπωμα άνθρακα από την AirCarbon startup με έδρα την Καλιφόρνια. Επίσης, η σχεδιάστρια Roya Aghighi μαζί με το ερευνητικό εργαστήρι Post Carbon, εξερευνά την χρήση ζωντανών φυκιών στα ρούχα μας, που μπορούν να φωτοσυνθέτουν καθώς τα φοράμε (και άρα να τραβάνε διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα).
3. Βιοποικιλότητα:
Η βιομηχανία της μόδας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια απώλεια βιοποικιλότητας (ένα εκατομμύριο είδη κινδυνεύουν με εξαφάνιση), λόγω της χρήσης γης (για καλλιέργεια βαμβακιού για παράδειγμα), της αποψίλωσης των δασών (που προκαλείται από την παραγωγή βισκόζης), της ρύπανσης των υδάτων (βαφές υφασμάτων και μικροπλαστικά), και των αποβλήτων (92 εκατομμύρια τόνοι υφαντικών απορριμμάτων καταλήγουν σε χώρο υγειονομικής ταφής κάθε χρόνο).
Ο ιδιοκτήτης της Gucci για παράδειγμα, παρουσίασε την στρατηγική του για τη βιοποικιλότητα τον Ιούνιο του 2020, με στόχο να έχει θετικό αντίκτυπο στην βιοποικιλότητα μέχρι το 2025.
4. Κυκλικότητα:
Η κυκλικότητα – τα υλικά δηλαδή που χρησιμοποιούνται ξανά και ξανά – είναι μια τάση που δεν πρόκειται να φύγει το 2021. Είναι πιθανό να δούμε περισσότερες τεχνολογίες ανακύκλωσης ρούχων, όπως η πράσινη μηχανή που υποστηρίζεται από την H&M (green machine), η οποία ισχυρίζεται πως μπορεί να διαχωρίσει και να ανακυκλώσει τον πολυεστέρα και το μείγμα βαμβακιού σε μαζική κλίμακα.
Υπάρχει όμως ακόμη πολύς δρόμος για να γίνει η μόδα πραγματικά κυκλική, με το Global Fashion Agenda να αναφέρει ότι τα brands πέτυχαν μόνο το 64% των στόχων κυκλικότητάς τους για το 2020.
5. Τα brands και η μεταπώληση
Ένα στοιχείο ενός κυκλικού επιχειρηματικού μοντέλου περιλαμβάνει τη μεταπώληση, η οποία ακμάζει χάρη σε ιστοσελίδες όπως το The RealReal, η Vestiaire Collective και το Depop. Οι μάρκες πολυτελείας ψάχνουν τρόπους να εκμεταλλευτούν αυτό το trend, με την Gucci να ανακοινώνει μια νέα συνεργασία με το The RealReal τον Οκτώβριο.
6. Βιοβασιζόμενα υλικά
Υπήρξαν πολλά βιοβασιζόμενα υλικά, όπως το δέρμα κάκτου, που κυκλοφόρησαν τα τελευταία χρόνια στην αγορά. Βλέπουμε ήδη περισσότερες επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα, με το επώνυμο brand Pangaia να ανακοινώνει πρόσφατα τη συνεργασία του με την Kintra για την ανάπτυξη μιας βιοβασιζόμενης εναλλακτικής έναντι του πολυεστέρα που είναι 100% βιοδιασπώμενη.
7. Κοινωνικές επιπτώσεις:
Ο κοινωνικός αντίκτυπος είναι ένας τομέας τον οποίο θα πρέπει να βελτιώσουν οι μάρκες. Η αυξανόμενη ανησυχία των καταναλωτών σημαίνει ότι υπάρχει μεγαλύτερη πίεση στα brands να μοιράζονται πληροφορίες σχετικά με τους προμηθευτές τους και τα μέτρα που λαμβάνουν για να εξασφαλίσουν τις καλές συνθήκες εργασίας και τους δίκαιους μισθούς. Η Chloé για παράδειγμα, αποκάλυψε πως θα ζητήσει πιστοποίηση B Corp (η οποία επαληθεύει την κοινωνική και περιβαλλοντική απόδοση μιας εταιρείας), και είναι πιθανόν πως θα δούμε περισσότερα brands να ακολουθούν.
Δες επίσης: Επτά τάσεις στα ρούχα γυμναστικής που θα λατρέψεις το 2021